Carhistory.gr Logo
  » motorbikes » Rene Gillet
Rene Gillet
motorbikes
Oι «Harley-Davidson» της Γαλλίας...

Γεννημένος το 1877 στην Troyes, μια όμορφη πόλη που βρίσκεται στη μέση της απόστασης από το Paris στη Dijon, o Rene Gillet ήταν γιός εργάτη σιδηροδρόμων. Όπως είναι λογικό, τα πρώτα χρόνια της ζωής του γέμισαν από μέταλλα και μηχανικά εξαρτήματα, τα οποία αποτέλεσαν μέρος του καθημερινού του παιχνιδιού. Σύντομα άρχισε να πειραματίζεται με αυτά, προσπαθώντας να κατασκευάσει μηχανές και αποδεικνύοντας στο περιβάλλον του ότι είναι προικισμένος. Στην ηλικία των 18 ετών μετακόμισε στη γαλλική πρωτεύουσα και φυσικά βρήκε δουλειά σε μια εταιρεία με μηχανολογικά ενδιαφέροντα. Το πρώτο του εγχείρημα ήταν ο σχεδιασμός και η κατασκευή ενός πρωτότυπου κινητήρα, κατάλληλου για εφαρμογή σε ένα ποδήλατο και τοποθετημένου επάνω από τον μπροστινό τροχό του. Σύντομα, όπως και οι επίσης εξερευνητές αδελφοί Werner, συνειδητοποίησε ότι μια μοτοσικλέτα έπρεπε να σχεδιαστεί αυτόνομα και όχι ως ένα ποδήλατο με επισυναπτόμενο κινητήρα. Έτσι, το 1900 ολοκλήρωσε ένα δίτροχο μοντέλο, με τον ισχύος σχεδόν τριών ίππων κινητήρα του να είναι εγκατεστημένος στη συμβατική θέση που όλοι γνωρίζουμε.

Τα πρώτα χρόνια
Το επόμενο βήμα, στον δικό του εργασιακό χώρο πλέον από το 1902, ήταν η παραγωγή ενός δικύκλου σε εμπορική κλίμακα. Δύο χρόνια αργότερα, η πρώτη μοτοσικλέτα της Rene Gillet ήταν έτοιμη. Ο κινητήρας της ήταν μονοκύλινδρος και ο σκελετός της είχε μια κλίση προς τα πίσω. Ύστερα, όλα πήραν σιγά-σιγά το δρόμο τους. Το 1905 η εταιρεία διαφήμιζε στον ημερήσιο τύπο της εποχής εννέα διαφορετικά μοντέλα, συμπεριλαμβανομένων και πέντε με το νέο κινητήρα της, χωρητικότητας 500 κ.εκ. και με αυτόματες βαλβίδες εισαγωγής, που ήταν δικύλινδρος σε διάταξη V. Η συμμετοχή στο πρωτόλειο ακόμη αγωνιστικό σκηνικό της μοτοσικλέτας, κυρίως τις δύο πρώτες δεκαετίες του εικοστού αιώνα, ανέδειξαν περαιτέρω τον στιβαρό χαρακτήρα και την αξιόπιστη λειτουργία των διτρόχων της René Gillet.

Η άνθηση

Το 1922 η εταιρεία παρουσίασε την G, ένα μοντέλο με κινητήρα V2 και πλευρικές βαλβίδες. Ήταν διαθέσιμη σε δύο εκδόσεις (των 750 κ.εκ. και των 1.000 κ.εκ.) και έγινε γνωστή στην κοινωνία των δύο τροχών ως η «γαλλική Harley-Davidson», λόγω της ανθεκτικότητας και της σταθερότητάς της, αλλά και της ιδιαίτερης προσωπικότητας που έβγαζε στο δρόμο. Οι ενδιαφερόμενοι αγοραστές μπορούσαν να την αποκτήσουν μόνη της, αλλά και με το ειδικά διαμορφωμένο καλάθι που τη συνόδευε (σύμφωνα με την πρακτική της εποχής) ή απλά με το πλαίσιό του. Η βάρους 165 κιλών «Model G», με χωρητικότητα ρεζερβουάρ 13 λίτρων και ισχύ 14 ίππων, ανέπτυσσε τελική ταχύτητα 110 χιλιομέτρων την ώρα. Η σημαντικότερη μοτοσικλέτα στην ιστορία της René Gillet έμεινε στη γκάμα της εταιρείας σε διάφορες αναβαθμίσεις και εκδόσεις για περισσότερα από τριάντα χρόνια, μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του '50. Παράλληλα, της άνοιξε τον δρόμο για την εξασφάλιση μακρόχρονων συμβολαίων με το στρατό και την αστυνομία, που έγιναν οι καλύτεροι πελάτες της μέχρι το ξεκίνημα του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου και την εισβολή των Νazi στη Γαλλία (1940). Τη δεκαετία του '30 η εταιρεία παρήγαγε τέσσερα βασικά μοντέλα, όλα τους με πλευρικές βαλβίδες και ορισμένα με νέο τύπο πίσω ανάρτησης, βασισμένο σε δική της ευρεσιτεχνία. Τα «L» και «H» ήταν μονοκύλινδρα των 350 κ.εκ. και 500 κ.εκ., ενώ τα «G» και «J» ήταν δικύλινδρα των 750 κ.εκ. και 1000 κ.εκ.

Το τέλος

Mετά το τέλος του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου η εταιρεία, επηρεασμένη από τις δυσμενείς για την ανάπτυξη οικονομικές συνθήκες, επικεντρώθηκε κυρίως στην κατασκευή ελαφρών δίχρονων δικύκλων. Το 1955 η Rene Gillet εξαγοράστηκε από την Peugeot και τρία χρόνια αργότερα έκλεισε οριστικά, ύστερα και από μια καταστροφική πυρκαγιά στις εγκαταστάσεις της στο Montrouge, τον Φεβρουάριο του 1957. Στις ημέρες μας, οι μοτοσικλέτες της δίνουν το «παρών» στις σημαντικότερες νοσταλγικές εκδηλώσεις, αποσπώντας ακόμη τις καλύτερες εντυπώσεις.

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Bibliotheque Nacionale de France, renegilletfree