Carhistory.gr Logo
  » portraits » Richard Seaman
Richard Seaman
portraits
Kέρδισε τους Γερμανούς μέσα στο «σπίτι» τους, στο cockpit ενός από τα δικά τους αγωνιστικά, όντας ο πρώτος Βρετανός που νικούσε στο Nurburgring. Χάθηκε, όμως, τόσο νωρίς…

Ο Richard John Beattie «Dick» Seaman, γεννημένος τον Φεβρουάριο του 1913 στο Chichester της κομητείας του Sussex στην Αγγλία, καταγόταν από πλούσια οικογένεια και είχε ευτυχισμένη παιδική ηλικία. Από πολύ μικρός, αγάπησε τους αγώνες αυτοκινήτου και ήταν γεμάτος ενθουσιασμό γι αυτούς. Η εμπλοκή του στο μηχανοκίνητο αθλητισμό -σε ερασιτεχνική ακόμη βάση- ξεκίνησε το 1931, στα χρόνια που σπούδαζε στο Cambridge. Το πρώτο του αγωνιστικό ήταν ένα MG Magna, με δίλιτρο κινητήρα της Bugatti, με το οποίο λάμβανε μέρος έως το 1933 χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία στους αγώνες ταχύτητας που διοργανώνονταν σε γνώριμα προπολεμικά σκηνικά, όπως τα Brooklands και το Donington. Την εποχή εκείνη γνώρισε τον πλούσιο και ιδιαίτερα επιτυχημένο Αμερικανό πιλότο Whitney Straight, με τον οποίο έγιναν πολύ καλοί φίλοι. Ο τελευταίος τον παρακίνησε να οδηγήσει ένα MG Magnette για τη δική του αγωνιστική ομάδα, όπερ και εγένετο από το 1934 και σε ημι-επαγγελματική πλέον βάση. Mε αυτό ο Richard κέρδισε την κλάση του στα «Inter-Varsity Speed Trials» και πέρασε ξανά χωρίς επιτυχία από τα Brooklands, στη συνέχεια όμως με το MG K3 της Continent νίκησε την κλάση Voiturette (αγωνιστικά έως 1.500 κ.εκ.) στο Ελβετικό Grand Prix, σημειώνοντας την πρώτη του μεγάλη διάκριση σε διεθνές επίπεδο. Την ίδια χρονιά αγωνίστηκε στο Mπρνο και στη Νότια Αφρική, ενώ τερμάτισε δεύτερος στο «Nuffield Trophy Race» του Donington. To 1935, οδηγώντας πλέον ένα πολύ πιο ανταγωνιστικό ERA B-Type, νίκησε την κλάση Voiturette σε τρεις ακόμη αγώνες στην Ελβετία, στην Ιταλία και την Τσεχοσλοβακία. Το όνομα του Richard Seaman άρχισε πλέον να γίνεται ευρύτερα γνωστό, όμως η φήμη του ανέβηκε αισθητά το 1936, ύστερα από τα αντίστοιχα νικηφόρα αποτελέσματα με το πανάρχαιο Delage (κατασκευής 1927) των 1.5 λίτρων με τον 8κύλινδρο σε σειρά κινητήρα, το οποίο ανήκε κάποτε στον Earl Howe. Mε αυτό σημείωσε άλλες τρεις νίκες στην Voiturette, ενώ τερμάτισε πρώτος και στα 200 μίλια του Donington. Είναι χαρακτηριστικό ότι έχασε το «BRCD Gold Star» από τον Ταϊλανδό πρίγκηπα Bira, για έναν μόλις βαθμό. H χρονιά συνεχίστηκε εξίσου επιτυχημένα για το Βρετανό οδηγό, που νίκησε τις «24 ώρες» του Spa στο τιμόνι μιας Lagonda των 4.5 λίτρων, συνοδηγώντας με τον de Clifford. Aκόμη τρεις επιτυχίες, δύο με Maserati και μία με Alfa Romeo, έπεισαν τον αγωνιστικό διευθυντή της Mercedes-Benz Alfred Neuebauer –που είχε προσέξει την ταχύτητά του και τον παρακολουθούσε στενά- να τον καλέσει να αγωνιστεί με τα χρώματα του γερμανικού «αστεριού». Ο Seaman, έχοντας προηγούμενα και την ευκαιρία να πάρει μια «γεύση» από το Ulster TT στο τιμόνι μιας δίλιτρης Aston Martin, αποδέχτηκε την πρόταση και μετακόμισε στη Γερμανία. 

Αναπάντητα ερωτήματα…

Ήταν περίεργες οι ημέρες εκείνης της μετακίνησης, καθώς τα σύννεφα του πολέμου πύκνωναν πάνω από την Ευρώπη, εξαιτίας της επιθετικής πολιτικής του Ναζιστικού Κόμματος. Γερμανία και Μεγάλη Βρετανία ετοιμάζονταν να αναμετρηθούν κι ο Richard πήγαινε εκεί, στο «στόμα του λύκου», σύμφωνα με την οικογένειά του που είχε αντίθετη άποψη γι αυτό. Ο νεαρός, που είχε δίψα για νίκες στα Grand Prix και ήξερε ότι αυτή ήταν μια μεγάλη ευκαιρία, υπήρξε αμέτοχος σε όλα αυτά τα ζητήματα. Επίσης, δεν είχε πρόβλημα να υψώσει το χέρι του και να χαιρετήσει ναζιστικά, σύμφωνα με το επίσημο τελετουργικό, όπως έκανε μετά τη νίκη του στο Νurburgring το 1938. Το Δεκέμβρη της ίδιας χρονιάς δυσαρέστησε για δεύτερη φορά την οικογένειά του, επιλέγοντας ως σύζυγό του την Erica Popp, κόρη ενός από τους ιδρυτές της BMW, που συνάμα ανήκε και στο φιλικό περιβάλλον του Αδόλφου Χίτλερ. Στη συνέχεια αναφέρεται ότι προσπάθησε να απεμπλακεί από την εκεί δραστηριότητά του και να επιστρέψει στη Βρετανία, αλλά τελικά παρέμεινε στη χώρα για διπλωματικούς λόγους. Μέσα στην ατυχία του, ο Richard Seaman είχε την τύχη να μη βιώσει τον επερχόμενο πόλεμο, καθώς «έφυγε» τρεις μήνες πριν εκείνος ξεσπάσει. Αν το ξεκίνημά του τον προλάβαινε στη ζωή, θα αναγκαζόταν να πάρει μια οριστική θέση, γυρίζοντας στην Αγγλία ή ίσως παραμένοντας σε μια νέα πατρίδα…

Οι ημέρες των Mercedes

H πρώτη εμφάνιση του Richard Seaman με τα «ασημένια βέλη» έλαβε χώρα στη Λιβύη, στο Grand Prix της Tρίπολης, όπου ο Βρετανός ολοκλήρωσε τον αγώνα στην έβδομη θέση. Ακολούθησε ο περίφημη αναμέτρηση στο Avus, στην οποία είδε πέμπτος τη σημαία του τερματισμού. Το 1937 ήταν περισσότερο μια χρονιά προσαρμογής για τον ίδιο, καθώς έπρεπε να συνδυάσει την έμφυτη ορμητικότητά του με την σαφώς μεγάλη για τα μέτρα της εποχής ισχύ των 483 ίππων της «W154». Αυτό δεν ήταν εύκολο, ενώ υπήρξε και το δυσάρεστο περιστατικό της σύγκρουσής του στο Nurburgring με το Auto Union του Ernst von Delius, που κατέληξε στο θάνατο του τελευταίου. Σε αντιδιαστολή, η δεύτερη θέση του στο Vanderbilt Cup, έδειχνε ένα μέρος των μεγάλων δυνατοτήτων του. Το 1938 ο Seaman σημείωσε τη μεγαλύτερη επιτυχία της σταδιοδρομίας του, ανεβαίνοντας στην υψηλότερη θέση του βάθρου των νικητών στο Γερμανικό Grand Prix, στην επική διαδρομή του Nurburgring των 22 χιλιομέτρων: Eίχε κερδίσει τους Γερμανούς μέσα στο «σπίτι» τους, στο copckpit ενός από τα δικά τους αγωνιστικά αυτοκίνητα. Ήταν ο πρώτος Βρετανός που νικούσε σε αυτόν τον τόσο αντιπροσωπευτικό αγώνα και μόλις ο δεύτερος μη Γερμανός που κατόρθωνε το ίδιο, από τη χρονιά που ξεκίνησε η διεξαγωγή του Γερμανικού Grand Prix (1926). Επρόκειτο για μια πολύ μεγάλη νίκη, με ιδιαίτερη σημειολογία, που στις ημέρες μας περιλαμβάνεται πλέον στις «all-time-classic» στιγμές της ιστορίας των αγώνων αυτοκινήτου.

Το τραγικό τέλος…

Στο Βελγικό Grand Prix στο Spa-Francorchamps, στις 25 Ιουνίου του 1939, γράφτηκε με τον πιο αναπάντεχο τρόπο η τελευταία πράξη στη ζωή του Richard Seaman. Προηγήθηκαν δύο άτυχοι αγώνες με τη Mercedes «W154» εκείνη τη χρονιά, στο Pau και στο Eifelrennen, στους οποίους εγκατέλειψε χωρίς να διακριθεί. Στο Spa o Bρετανός είχε καταφέρει να επιβάλει το ρυθμό του και στον 22ο γύρο να αγωνίζεται από την πρώτη θέση, έχοντας διαφορά 28 δευτερολέπτων από τον δεύτερο. Αντί όμως να προφυλάξει το μονοθέσιό του και τον ίδιο, συνέχισε να κινείται σε ταχύτατους ρυθμούς, με τη βροχή να σταματά και να ξαναρχίζει άπειρες φορές. Αποτέλεσμα όλων αυτών ήταν να χάσει τον έλεγχο του αγωνιστικού του πριν τη La Source και η «W154» να καταλήξει με βιαιότητα στον κορμό ενός δένδρου, κομμένη σχεδόν στα δύο. Η φωτιά, που αμέσως ακολούθησε, ολοκλήρωσε την καταστροφή. Ο Richard John Beattie «Dick» Seaman πέθανε την επόμενη ημέρα, νικημένος από τα βαριά τραύματά του και ψελίζοντας στους ανθρώπους της εταιρείας που βρίσκονταν δίπλα του «ήταν δικό μου λάθος». Ήταν μόλις 26 χρονών…

Σε ένδειξη σεβασμού και μνήμης προς το πρόσωπό του η Μercedes-Benz εξακολουθεί να καταβάλει τα έξοδα συντήρησης της τελευταίας κατοικίας του αδικοχαμένου Βρετανού, που βρίσκεται στο Putney Vale Cemetery του Λονδίνου.

ΟΙ ΝΙΚΕΣ

1934: Bremgarten (Voiturette), MG K3
1935: Coppa Acerbo (Voiturette), ERA B
1935: Bremgarten (Voiturette), ERA B
1935: Mazaryk GP (Voiturette), ERA B
1936: Spa 24 hours (συν. de Clifford), Lagonda 4.5L
1936: RAC Douglas (Voiturette), Delage
1936: Coppa Acerbo (Voiturette), Delage
1936: Bremgarten (Voiturette), Delage
1936: Junior 200 Miles (Donington), Delage
1936: British Empire Trophy (Donington), Maserati 3L
1936: Donnington (συν. Ruesch), Alfa Romeo 8C 35
1936: Nurburgring (Voiturette, συν. Trossi) Maserati 6CM
1938: German GP (Nurburgring), Mercedes W154

MERCEDES-BENZ W154

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας: M163 60o V12
Κυβισμός: 2.962 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 67 mm x 70 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.5:1
Καρμπιρατέρ: 2 Mercedes
Υπερτροφοδότης: Roots-Type
Μέγιστη ισχύς: 483 ίπποι στις 7.800 σ.α.λ.
Μέγιστη ροπή: 49,9 χλγμ. στις 5.000 σ.α.λ.
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 5 σχέσεων
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Ανώτατη ταχύτητα: 309 χλμ/ώρα
Μήκος: 4.600 χλστ.
Πλάτος: 1.850 χλστ.
Ύψος: 1.250 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.720 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.470 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.470 χλστ.
Βάρος: 980 κιλά
Περίοδος δράσης: 1938-1939
Μονάδες κατασκευής: 16

carhistory

Photos: Mercedes-Benz