Carhistory.gr Logo
  » motorbikes » Rover 500 TT
Rover 500 TT
motorbikes
Η πιο σημαντική μοτοσικλέτα της άλλοτε κραταιάς βρετανικής εταιρείας...

Από την χρονιά της ίδρυσής της (1877) η Rover είχε καταφέρει να αποκτήσει πολύ καλό όνομα, όντας η πρώτη που παρουσίασε ποδήλατο με κίνηση στον πίσω τροχό (1884, «Rover Safety Bicycle»), βάζοντας οριστικά στο «χρονοντούλαπο» της Ιστορίας την δίκυκλη υπερκατασκευή με την τεράστια μπροστινή ρόδα που συχνά βλέπουμε σε φωτογραφίες εποχής. Χαρακτηριστικό μοντέλο της τότε περιόδου είναι το Rover «Imperial», που νίκησε σε όλους τους ποδηλατικούς αγώνες της Ολυμπιάδας του 1908. Ο πρώτος επιτυχημένος πειραματισμός που οδήγησε σταδιακά την εταιρεία σε άλλους δρόμους είναι η επινόηση ενός ηλεκτρικού κινητήρα το 1888, ο οποίος παρουσιάστηκε αναλυτικά στο περιοδικό «Αutocar» 15 χρόνια αργότερα. Το μοτέρ εκείνο, ήταν το πρώτο στα χρονικά που κατασκευάστηκε στο Coventry. Στη συνέχεια, τα πράγματα πήραν το δρόμο τους κι οι όποιες εξελίξεις ήταν απόλυτα φυσιολογικές...

Συνεχίζοντας ένα όνειρο
Τον Ιούνιο του 1896 ο John Kemp Starley ίδρυσε και την Rover Cycle Co. Ltd., έχοντας κατά νου να ασχοληθεί σοβαρά με μια νέα εφεύρεση, που δεν ήταν άλλη από τη μοτοσικλέτα. Αρχικά χρησιμοποίησε τα κεφάλαιά της για να εισάγει πρώτες ύλες και μηχανολογικά εξαρτήματα, που θα βοηθούσαν πολύ στην απόκτηση και την κατανόηση της σχετικής τεχνογνωσίας. Το 1899 έφερε στο Μεγάλο Νησί ορισμένα δίτροχα της Peugeot από τη Γαλλία, προκειμένου να πειραματιστεί. Η πρώτη δουλειά που ολοκληρώθηκε με επιτυχία, ήταν η τοποθέτηση ενός κινητήρα σε ποδήλατο της Rover. Όμως, στις αρχές Οκτωβρίου του 1901, ο εμπνευστής του εγχειρήματος πέθανε ξαφνικά σε ηλικία 46 ετών. Ευτυχώς για τη Rover και τη μηχανολογία γενικότερα, που ο νέος ιδιοκτήτης της εταιρείας Harry Lawson εκτός από επιχειρηματίας-επενδυτής ήταν και ονειροπόλος: Το όνειρο του ατυχήσαντος Stanley έμελλε να γίνει πραγματικότητα, την επόμενη κιόλας χρονιά.

500 ΤΤ
Τον Νοέμβριο του 1902 η πρώτη μοτοσικλέτα της Rover είχε πάρει σάρκα και οστά. O κινητήρας της, ισχύος 3,5 ίππων, ήταν τοποθετημένος χαμηλά και στο κέντρο της δίκυκλης κατασκευής, της οποίας το πλαίσιο και τα καλοσχεδιασμένα πηρούνια ήταν μπροστά από την εποχή τους. Όσο για την ονομασία της, σωστά μαντέψατε, ήταν «Imperial». Το 1904, χρονιά που η βρετανική εταιρεία παρουσίασε το πρώτο της αυτοκίνητο, πουλήθηκαν περισσότερες από 1.000 μοτοσικλέτες με το λογότυπό της. Τον επόμενο χρόνο η παραγωγή τους διακόπηκε πρόσκαιρα, προκειμένου η Rover να επικεντρωθεί περαιτέρω στα ποδήλατά της, τα οποία ήταν ιδιαίτερα ασφαλή και γνώριζαν μεγάλη επιτυχία. Το 1910 ο σχεδιαστής John Greenwood ανέλαβε να εξελίξει έναν νέο μονοκύλινδρο κινητήρα, ισχύος επίσης 3,5 ίππων και με χωρητικότητα 500 κυβικών εκατοστών, ο οποίος προοριζόταν να τοποθετηθεί στην καινούργια μοτοσικλέτα της εταιρείας. Το συγκεκριμένο μηχανικό σύνολο διέθετε ωστήρια, μανιατό της Bosch και καρμπιρατέρ Brown & Barlow. Ακόμη, η «προίκα» του περιλάμβανε μια καινοτόμο ανεστραμμένη αλυσίδα μετάδοσης της κίνησης, αλλά και ακόμη πιο σύγχρονης σχεδίασης πηρούνια. Η νέα μοτοσικλέτα παρουσιάστηκε δημόσια για πρώτη φορά στο κοινό των δύο τροχών στο «Olympia Motor Show» του 1910, πραγματοποιώντας περισσότερες από 500 πωλήσεις σε διάστημα λίγων ημερών. Τρία χρόνια αργότερα προέκυψε μια καινούργια έκδοση της μοτοσικλέτας, η «500 ΤΤ», με πιο κοντό μεταξόνιο και sport τιμόνι. Τρεις από αυτές δηλώθηκαν να συμμετάσχουν στο Senior TT του Isle of Man το 1913. Ο μετέπειτα διάσημος αγώνας, που ήδη κέρδιζε φήμη από διοργάνωση σε διοργάνωση παρά το γεγονός ότι βρισκόμασταν ακόμα στην πρώιμη εποχή, εκείνη τη χρονιά ήταν ιδιαίτερα σκληρός. Μόλις τριάντα μοτοσικλέτες τερμάτισαν, ανάμεσά τους και οι τρεις της Rover, κατόρθωμα που άξια έφερε στην εταιρεία το Κύπελλο των Ομάδων.

Τέλος μιας εποχής, ξεκίνημα μιας νέας...
Στη διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου η Rover προμήθευε τον Ρωσικό Στρατό με μια μονοκύλινδρη μοτοσικλέτα των 499 κ.εκ. Όταν εκείνος τελείωσε, η βρετανική εταιρεία έδωσε ακόμη μεγαλύτερη προτεραιότητα στο τμήμα των αυτοκινήτων, συνεχίζοντας να παράγει μοτοσικλέτες των 248 και 348 κυβικών εκατοστών. Στη γκάμα της υπήρχε και ένα ακόμα μοντέλο, με κινητήρα δικύλινδρο και σε διάταξη V, των 676 κυβικών εκατοστών. Το 1924 παρουσίασε μια πολύ σύγχρονη ελαφριά μοτοσικλέτα των 250 κυβικών εκατοστών, με νέο σχεδιασμό φρένων και εξελιγμένα φώτα. Όμως, η ανταπόκριση από το ευρύ κοινό ήταν μικρή και οι πωλήσεις φτωχές. Τον ίδιο χρόνο το τμήμα μοτοσικλετών έκλεισε, ταυτόχρονα με εκείνο των ποδηλάτων. Ο κόσμος του αυτοκινήτου ήταν διάπλατα ανοιχτός για τη Rover, στον οποίο όπως γνωρίζουμε η εταιρεία περπάτησε με μεγάλη επιτυχία για εκατό χρόνια. Η συνολική παραγωγή μοτοσικλετών με το λογότυπό της αρίθμησε περισσότερες από 10.000 μονάδες, την χρονική περίοδο από το 1903 έως το 1924.

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: vinandvet.eu, yesterdays.nl