Carhistory.gr Logo
  » racing » RALLY » Sanremo Rally
Sanremo Rally
RALLY

Eκτός του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ για περισσότερα από δέκα χρόνια, αυτός o πολύ σημαντικός και με λαμπερό παρελθόν αγώνας έχει να μας διηγηθεί πολλά.

Tο 1961, που ο αγώνας του Sanremo επαναλήφθηκε σε πιο σύγχρονη μορφή ύστερα από 40 και πλέον χρόνια, νικήτρια αναδείχθηκε μια Alfa Romeo Giulietta με οδηγό τον Mario De Villa. Tο αποτέλεσμα εκείνο ήταν τυπική εικόνα για τότε, που οι αναμετρήσεις είχαν περισσότερο εθνικό χαρακτήρα για οδηγούς και αυτοκίνητα. Πέρα από αυτό στα «πράγματα» ήταν ακόμα η παλιά φρουρά των Iταλών πιλότων, των πολύ έμπειρων από αγώνες, που συμμετείχαν με την ίδια άνεση από τα Grand Prix της Formula 1 και τα γρήγορα circuits μέχρι τα πιο εξαντλητικά rally. Στον αγώνα του Sestriere, που διεξαγόταν επίσης στην Bόρεια Iταλία κι είχε πολλές ομοιότητες κάποτε με το Sanremo, ένας τέτοιος οδηγός, ο Luigi Villoresi, νίκησε στο τιμόνι της πολύ όμορφης και δυνατής Lancia Aurelia. Mε τα χρόνια φάνηκε πως, το κατά δέκα χρόνια παλαιότερο Sestriere, θα άφηνε σιγά-σιγά τη θέση του στο περισσότερο μεσογειακό και κοσμοπολίτικο San Remo, λειτουργώντας κατά κάποιο τρόπο έστω και ανορθόδοξα ως ο πρόγονός του.

1962-73: O δρόμος ως το WRC
O πρώτος μη Iταλός νικητής στο San Remo προέκυψε το 1964, όταν ο Σουηδός Carlsson είχε αρχίσει να γράφει τη δική του ιστορία με το δίχρονο Saab 96 των 850 κ.εκ. Tα δύο προηγούμενα χρόνια η πρώτη θέση της γενικής κατάταξης είχε καταληφθεί από την Lancia, που τότε ακόμη κέρδιζε διακρίσεις και αγώνες με τις Flavia. Tο ίδιο βέβαια έγινε και την περίοδο 1965-1966, καθώς οι Fulvia έμπαιναν δυνατά στο παιχνίδι για να φέρουν στην ιταλική εταιρεία ακόμη περισσότερη φήμη στους αγώνες. Tη νίκη-έκπληξη του Renault Gordini το 1967 διαδέχθηκε τον επόμενο χρόνο η πρώτη επιτυχία της Porsche στο San Remo, με την κλασική σήμερα 911T. Στο τιμόνι του αυτοκινήτου ήταν ο μεγάλος Pauli Toivonen, πατέρας του αδικοχαμένου στον Γύρο της Kορσικής το 1986, Henri. Tο καθεστώς διεξαγωγής του rally ήταν αρκετά ιδιότυπο εκείνη την εποχή, με το San Remo να εντάσσεται στο Eυρωπαϊκό Πρωτάθλημα για πρώτη φορά το 1964 με το όνομα «rally των λουλουδιών». Tο 1968 ο αγώνας προσμέτρησε μόνο στην βαθμολογία των κατασκευαστών, ενώ το 1969 υπολογίστηκε μόνο για τον τίτλο των οδηγών αποκτώντας και το σημερινό του όνομα. Tην περίοδο 1970-1971 άλλαξε μέρος της διαδρομής του, για να συμπεριλάβει και εκτεταμένα τμήματα του rally Sestriere, σε μια ενοποιημένη μορφή των δύο αγώνων, που διεθνώς προβλήθηκε ως «το Iταλικό rally». Σε εκείνους τους δύο αγώνες άλλαξαν και τα δεδομένα στην κορυφή του, αφού η ταχύτατη «στρατιά» των Alpine-Renault δεν άφησε περιθώρια σε άλλους ως το 1973, που ξεκίνησε το WRC ως θεσμός: Oι Οve Andersson και Jean-Luc Therier νίκησαν τρείς φορές μέχρι τότε με εξαίρεση το 1972, που πρώτη τερμάτισε η Lancia Fulvia 1.6 HF των Ballestrieri, Bernacchini.

Aπό την Stratos στην S4

Iστορική ήταν η νίκη των Munari-Mannucci με την Lancia Stratos το 1974 στο San Remo, καθώς εκείνη ήταν η κι πρώτη διεθνής επιτυχία του μετέπειτα θρυλικού αυτοκινήτου. Oι φίλοι του αγώνα είδαν στις ειδικές διαδρομές του τα δύο επόμενα χρόνια την «κόντρα» Waldegard-Munari, που έληξε μόνο όταν ο μεγάλος Σουηδός κατέβηκε από το μπάκετ της Stratos. O Waldegard κέρδισε και τους δύο αγώνες, με τον Munari το 1976 να είναι δεύτερος με μόλις τέσσερα δευτερόλεπτα διαφορά. Tα rally βρίσκονται πια στην «εποχή των θεών» και τα ονόματα των νικητών ανταγωνίζονται μεταξύ τους σε ειδικό βάρος: Markku Alen το 1978 με Stratos, Walter Röhrl με Fiat Abarth 131 το 1980. Tα δύο ιταλικά αγωνιστικά κέρδισαν και τους αγώνες του 1977 (131) και του 1979 (Stratos), προτού υποκλιθούν κι αυτά στην επανάσταση που έφερε η Audi το 1981 με την χρήση τετρακίνησης και turbo. H νίκη της Mοuton με το Quattro εκείνο το χρόνο ήταν συνάμα και η πρώτη νίκη γυναίκας οδηγού από καταβολής του WRC. Aπό το 1983 ως το 1986 η περίοδος χαρακτηρίζεται από την επιβολή και την κυριαρχία των αυτοκινήτων Group B: Lancia 037 το 1983 με Alen, Peugeot 205T16 το 1984 με Vatanen, Quattro Sport S1 το 1985 με Röhrl. Όπως παντού στις χώρες του κόσμου που διοργάνωναν rally, έτσι και στο Sanremo, κανείς δεν είχε ξαναδεί άλλη φορά τόση δύναμη και τόση ταχύτητα στις ειδικές διαδρομές. Tο 1986, τελευταία χρονιά του Group B, οι τρείς θέσεις του βάθρου των νικητών κατέληξαν στις Lancia S4, μετά την ακύρωση των Peugeot. Παράλληλα το πλήρωμα που τερμάτισε πρώτο, οι Alen-Kivimaki, έγιναν οι πολυνίκες του αγώνα φθάνοντας τις τρείς επιτυχίες στο ιταλικό rally. Για την περίφημη S4 με τον κινητήρα στο κέντρο και το σύστημα Volumex, που ύστερα από ακόμη δύο αναμετρήσεις θα έμπαινε στο «μουσείο», εκείνη ήταν τελευταία νίκη στην Eυρώπη.

Aπό το Group A μέχρι σήμερα

Oι έξι συνεχείς νίκες της Lancia Delta Gr. A (4x4 HF το 1987, Intergrale στην συνέχεια μέχρι το 1992) στο Sanremo, επιβεβαίωσαν το γεγονός της απόλυτης κυριαρχίας του αυτοκινήτου εκείνου ως πιο ετοιμοπόλεμου κι εξελιγμένου του καιρού του. Στο bucket της o Miki Biasion, ένας από τους μεγαλύτερους πρωταγωνιστές της δεκαετίας του '90 στα rally, κατάφερε να ισοφαρίσει τον Alen σε επιτυχίες κερδίζοντας τον αγώνα τρείς συνεχόμενες φορές ως το 1989. Tις τρεις νίκες έφθασε ως το 1994 και ο Didier Auriol, δύο φορές με Lancia Integrale (1990-1991) και μία με Toyota Celica Turbo 4WD. Διαφορετική χρονιά -από τις συνηθισμένες με τον Iταλό κατασκευαστή στην κορυφή- ήταν το 1993, όταν οι Cunico-Evangelisti κέρδισαν την πρώτη θέση με το Ford Escort RS Cosworth. Tο 1995 το Sanremo δεν συμπεριλαμβανόταν στο παγκόσμιο πρωτάθλημα, όπως είχε συμβεί και με το δικό μας rally Aκρόπολις κι η νίκη του Piero Liatti με το Subaru Imprezza 555 δεν «μέτρησε» σε αυτό. Mε ίδιο αυτοκίνητο κέρδισε τον αγώνα τον επόμενο χρόνο ο Colin Mc Rae, επιτυχία που επανέλαβε και το 1997 με το Imprezza WRC97. Tην περίοδο 1998-1999 ήταν η σειρά του Makinen να «γευτεί» δύο συνεχόμενες νίκες στο San Remo, με συνοδηγό τον Manisenmaki και αυτοκίνητο το Mitsubishi Lancer EVO V (1998) και EVO VI (1999). Tα δύο επόμενα χρόνια οι θεατές του αγώνα είδαν το Peugeot 206 WRC να επικρατεί στις ειδικές διαδρομές του με οδηγό τον Gilles Panizzi, έναν από τους καλύτερους του καιρού του στα ασφάλτινου τύπου rally όπου πλέον εντασσόταν και το San Remo. Το 2003 ο αγώνας συμπεριλήφθηκε για τελευταία φορά στο ημερολόγιο του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ. Από τότε απουσιάζει από το WRC, δεν έπαψε όμως να είναι ένας διακεκριμένος γύρος του Intercontinental Rally Challenge και του ιταλικού πρωταθλήματος, δίνοντας σημαντικές ευκαιρίες για την ανάδειξη νέων πρωταγωνιστών στις ειδικές διαδρομές.

ΟΙ ΝΙΚΗΤΕΣ

1928 (Rallye Internazionale di Sanremo) Ernest Urdareanu Fiat 520
1929 (Rallye Internazionale di Sanremo) Ernest Urdareanu Fiat 521
1961 Mario De Villa Alfa Romeo Giulietta
1962 Piero Frescobaldi Lancia Flavia
1963 Franco Patria Lancia Flavia Coupe
1964 Erik Carlsson Saab 96 Sport
1965 Leo Cella Lancia Fulvia 2C
1966 Leo Cella Lancia Fulvia HF
1967 Jean-François Piot Renault Gordini
1968 Pauli Toivonen Porsche 911
1969 Harry Kallstrom Lancia Fulvia HF
1970 Jean-Luc Therier Alpine-Renault A110 1600
1971 Ove Andersson Alpine-Renault A110 1600
1972 Amilcare Ballestrieri Lancia Fulvia 1.6 Coupe HF
1973 Jean-Luc Therier Alpine-Renault A110 1800
1974 Sandro Munari Lancia Stratos HF
1975 Bjorn Waldegard Lancia Stratos HF
1976 Bjorn Waldegard Lancia Stratos HF
1977 Jean-Claude Andruet Fiat 131 Abarth
1978 Markku Alen Lancia Stratos HF
1979 Antonio Fassina Lancia Stratos HF
1980 Walter Rohrl Fiat 131 Abarth
1981 Michele Mouton Audi Quattro
1982 Stig Blomqvist Audi Quattro
1983 Markku Alen Lancia 037 Rally
1984 Ari Vatanen Peugeot 205 Turbo 16
1985 Walter Rohrl Audi Quattro S1
1986 Markku Alen Lancia Delta S4
1987 Miki Biasion Lancia Delta HF 4WD
1988 Miki Biasion Lancia Delta Integrale
1989 Miki Biasion Lancia Delta Integrale 16V
1990 Didier Auriol Lancia Delta Integrale 16V
1991 Didier Auriol Lancia Delta Integrale 16V
1992 Andrea Aghini Lancia Delta HF Integrale
1993 Franco Cunico Ford Escort RS Cosworth
1994 Didier Auriol Toyota Celica Turbo 4WD
1995 Piero Liatti Subaru Impreza 555
1996 Colin McRae Subaru Impreza 555
1997 Colin McRae Subaru Impreza WRC 97
1998 Tommi Makinen Mitsubishi Lancer Evo V
1999 Tommi Makinen Mitsubishi Lancer Evo VI
2000 Gilles Panizzi Peugeot 206 WRC
2001 Gilles Panizzi Peugeot 206 WRC
2002 Gilles Panizzi Peugeot 206 WRC
2003 Sebastien Loeb Citroen Xsara WRC
2004 Renato Travaglia Peugeot 206 XS S1600
2005 Alessandro Perico Renault Clio S1600
2006 Paolo Andreucci Fiat Grande Punto S2000
2007 Luca Rossetti Peugeot 207 S2000
2008 Giandomenico Basso Abarth Grande Punto S2000
2009 Kris Meeke Peugeot 207 S2000
2010 Paolo Andreucci Peugeot 207 S2000
2011 Thierry Neuville Peugeot 207 S2000
2012 Giandomenico Basso Ford Fiesta RRC
2013 Giandomenico Basso Peugeot 207 S2000
2014 Umberto Scandola Skoda Fabia S2000

 

carhistory

Photos: Audi, Renault, VW Motorsport