Carhistory.gr Logo
  » motorbikes » Scott Two-Speed
Scott Two-Speed
motorbikes
H βρετανική μοτοσικλέτα που άνοιξε δρόμους σε μια νέα εποχή...

Ψυχή αυτής της πρωτοποριακής μοτοσικλέτας ήταν ο μηχανικός Alfred Scott από το Yorkshire, που στο έβγα του 19ου αιώνα ασχολήθηκε για πρώτη φορά με το είδος, διαβλέποντας σε επαγγελματική καταξίωση και υψηλά κέρδη. Έβαλε για πρώτη φορά την υπογραφή του στη νέα δίτροχη εφεύρεση το 1901, κατασκευάζοντας με επιτυχία έναν δίχρονο δικύλινδρο κινητήρα. Επτά χρόνια αργότερα ίδρυσε την Scott Engineering Company, με την ευκαιρία της παρουσίασης της πρώτης δικής του ολοκληρωμένης μοτοσικλέτας, η οποία όπως θα δούμε άφησε εποχή...

Ο ερχομός της μανιβέλας
Το δίκυκλο του Scott ήταν ασυνήθιστο και αρκετά διαφορετικό από όσα είχε δει ο κόσμος την πρώτη δεκαετία του εικοστού αιώνα, σε ημέρες εξερευνητικές, όταν όλα ήταν ακόμη στα σπάργανα. Αιτία γι αυτό ήταν το ανοιχτό τριγωνικό πλαίσιό της, σε συνδυασμό με την τοποθέτηση του ρεζερβουάρ για τα καύσιμα στο σωλήνα στήριξης της σέλας. Ο λόγος που ο Alfred ακολούθησε αυτήν την πρακτική ήταν ο περιορισμός του συνολικού βάρους, συνάμα όμως και η υψηλότερη ταχύτητα στις στροφές, την οποία ευνοούσε το χαμηλό κέντρο βάρους του οχήματος. Βέβαια, σημαντική συνδρομή σε αυτήν την εξαιρετική για τα χρόνια εκείνα οδική συμπεριφορά είχαν τα ολισθαίνοντα εμπρός πηρούνια, προάγγελοι των τηλεσκοπικών που θα επικρατούσαν στις κατασκευές πολλές δεκαετίες αργότερα. Ο ευφυής μηχανικός δε σταμάτησε όμως εκεί, καθώς ήταν ο πρώτος που έστιψε το μυαλό του για να βρει με τί θα μπορούσε να αντικαταστήσει τα πετάλια για την εκκίνηση του κινητήρα. Τελικά βρήκε μια αποτελεσματική λύση, που δεν ήταν άλλη από τη μανιβέλα. Ήταν 1908 και η μοτοσικλέτα άρχιζε πια να παίρνει αποστάσεις από το ποδήλατο, αν και ήταν αρκετά αυτά που έπρεπε ακόμη να γίνουν. Ο Scott κατοχύρωσε την πατέντα του την ίδια χρονιά και μέσα στην επόμενη πενταετία σημαντικοί κατασκευαστές υιοθέτησαν την ιδέα του, εγκαθιστώντας μανιβέλα στα δίτροχα προϊόντα τους. Ανάμεσά τους και η FN, που την τοποθέτησε στο τετρακύλινδρο Four της το 1913.

Ο κινητήρας και οι δύο ταχύτητες
Ο αερόψυκτος δίχρονος δικύλινδρος κινητήρας της Two-Speed είχε χωρητικότητα 486 κυβικών εκατοστών και απέδιδε έξι ίππους, που ήταν αρκετοί για να δώσουν στο μηχανάκι του μηχανικού από το Yorkshire τελική ταχύτητα 113 χιλιομέτρων την ώρα (στο μοντέλο του 1913). Πού οφείλει όμως η μοτοσικλέτα το περίεργο όνομά της; Μα φυσικά στο γεγονός ότι είχε δύο ταχύτητες, οι οποίες επιλέγονταν από τον αναβάτη, όταν εκείνος πατούσε το εγκατεστημένο για την περίσταση πεντάλ με την άκρη της φτέρνας. Με τον τρόπο αυτό άλλαζε τη σχέση της μετάδοσης, μέσω δύο κύριων αλυσίδων με διαφορετικό βήμα. Οι έξυπνες επιλογές δεν σταματούσαν βέβαια εκεί, καθώς υπήρχαν και άλλες λεπτομέρειες που έκαναν τη διαφορά. Μεταξύ αυτών συμπεριλαμβάνονται και τα τελείως καλυμμένα ελατήρια του πηρουνιού. Αντίθετα με τα παραπάνω απολύτως συμβατικά ήταν τα εμπρος και πίσω φρένα, όπου είχαν τοποθετηθεί τακάκια ποδηλάτου (σίγουρα δεν θέλετε καν να σκέφτεστε πώς ήταν δυνατόν να φρενάρει απότομα κάποιος με αυτά, τρέχοντας με περίπου 100 χιλιόμετρα την ώρα, θα πρέπει να ήταν πολύ τρομακτικό).

Επιτυχίες στους αγώνες

Ιδιαίτερα προσεγμένη και με σημαντικές διαφορές ήταν η αγωνιστική έκδοση της μοτοσικλέτας, που είχε ίσιο τιμόνι και όχι καμπύλο, όπως οι Two-Speed παραγωγής. Επίσης, στο χαμηλά τοποθετημένο ρεζερβουάρ η τάπα ήταν σημαντικά μεγαλύτερη σε σύγκριση με εκείνες, για να κερδίζεται χρόνος στα pit-stop λόγω ανεφοδιασμού. Και, βέβαια, υπήρχε και μια σειρά βελτιώσεων στο δικύλινδρο μηχανικό σύνολο. Αποτέλεσμα όλων αυτών ήταν οι δύο μεγάλες νίκες στο Senior TT του Isle of Man το 1912 και το 1913, οι πρώτες στον περίφημο αγώνα για μοτοσικλέτα με δίχρονο κινητήρα.

Απόηχος...

Όλα τα παραπάνω έδωσαν ιδιαίτερη αίγλη στην Two-Speed, της οποίας η βασική έκδοση έμεινε στην παραγωγή έως τα τέλη της δεκαετίας του '20, παρά το γεγονός ότι στη γκάμα της εταιρείας υπήρχε ήδη η εξαιρετικά επιτυχημένη Squirrel. Άγνωστο παραμένει το πόσες από αυτές κατασκευάστηκαν συνολικά. Είναι γενική παραδοχή πως ο δρόμος των επιιτυχιών για τη Scott Engineering Company, που παρήγαγε μοτοσικλέτες μέχρι το 1978, άνοιξε διάπλατα με την Two-Speed. Αν δεν υπήρχε αυτή, οι απόγονοί της παρά την ποιότητά τους, δεν θα μπορούσαν να κάνουν την καριέρα που έκαναν στον κόσμο της μοτοσικλέτας.

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: yesterdays.nl