Carhistory.gr Logo
  » iron curtain » Shanghai SH760
Shanghai SH760
iron curtain

Tο μεσαίο sedan που παραγόταν στην Κίνα από το 1964 ως το 1991, απευθυνόμενο κυρίως σε χαμηλόβαθμους αξιωματούχους του σοσιαλιστικού καθεστώτος, καθώς για τα υψηλά πρόσωπα υπήρχε το Hong Qi της FAW.

Η σχετική με το αυτοκίνητο πολιτική του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας δεν διέφερε από την αντίστοιχη της Σοβιετικής Ένωσης, με αποτέλεσμα ο άχρωμος σοσιαλιστικός ρεαλισμός να επιβληθεί και στον κατασκευαστικό τομέα των οχημάτων: Γερά πλαίσια, απλή και φτηνή τεχνολογία παρωχημένων εποχών, αξιόπιστοι κινητήρες που αδιαφορούσαν για τις επιδόσεις, σπαρτιάτικο εσωτερικό και αδιάφορος εξωτερικός σχεδιασμός. Όσο για την ανανέωση ενός μοντέλου ή τη διαδοχή του από κάποιο άλλο, έπρεπε να περάσουν ακόμη και δεκαετίες για να δρομολογηθεί. Με αυτή τη θεώρηση των πραγμάτων παρουσιάστηκε το τριών όγκων 4θυρο Shanghai SH760, βασισμένο από σχεδιαστικής πλευράς στη Mercedes 220S (W180) των μέσων της δεκαετίας του '50. Οι διαφορές από το γερμανικό μοντέλο στην εξωτερική εμφάνιση ήταν εμφανείς, ιδιαίτερα στο εμπρός και πίσω μέρος του αυτοκινήτου, όμως ο εξακύλινδρος σε σειρά κινητήρας των 89 ίππων που βρισκόταν κάτω από το καπό του δεν ήταν παρά ένα αντίγραφο του Μ127 του αστεριού της Στουτγκάρδης.

Early years...
Η εταιρεία που το κατασκεύαζε (Shanghai City Agricultural Machinery Manufacturing Company) ήταν η πρώτη στη μεγάλη ασιατική χώρα που έβγαλε αυτοκίνητο παραγωγής από τις βιομηχανικές της εγκαταστάσεις. Αυτό έγινε στις 28 Σεπτεμβρίου 1958, όταν από τη γραμμή συναρμολόγησης του εργοστασίου εξήλθε το 4θυρο sedan Fenghuang (φοίνιξ στα ελληνικά). Όμως, μέχρι το 1960 ελάχιστες μονάδες του συγκεκριμένου μοντέλου είχαν κατασκευαστεί, ώσπου τον Δεκέμβριο του 1964 ο σημαντικά τροποποιημένος τετράτροχος φοίνικας μετονομάστηκε σε Shanghai SH760. Εκείνο το μήνα ολοκληρώθηκαν μόνο 50 αυτοκίνητα, αλλά από τις αρχές κιόλας της νέας χρονιάς το μοντέλο ήταν σε πλήρη παραγωγή. Όταν μιλάμε βέβαια για παραγωγή στην Κίνα των μέσων της δεκαετίας του '60 εννοούμε πως τα περισσότερα εξαρτήματα κατασκευάζονταν με το χέρι, με παλιομοδίτικες μεθόδους και σε μικρή κλίμακα. Δύο δεκαετίες αργότερα ένας Ευρωπαίος επισκέπτης του εργοστασίου περιέγραψε τη διαδικασία ως χαοτική, με πολλές από τις επιφάνειες του αμαξώματος να σκουριάζουν πριν καν βαφτούν. Με αυτά τα δεδομένα, οι 5.000 μονάδες σε ετήσια βάση ήταν ό,τι καλύτερο μπορούσε να συμβεί (πιο επιτυχημένη χρονιά ήταν το 1984, με 6.000 αυτοκίνητα).

Ο σιωπηλός μάρτυρας των αλλαγών
Το 1968 το μοντέλο υποβλήθηκε σε ανανέωση (SH760A), ενώ τον Απρίλιο της επόμενης χρονιάς η εταιρεία που το κατασκεύαζε μετονομάστηκε σε STAC (Shanghai Tractor and Automobile Corporation). Μια δεύτερη ανανέωση έλαβε χώρα το 1974 (SH760Β), ενώ στα μέσα της δεκαετίας του '80 το εργοστάσιο άλλαξε και πάλι όνομα. Η νέα επωνυμία του ήταν SATIC (Shanghai Automobile and Tractor Industry Corporation), πριν εξελιχθεί οριστικά στον γνωστό μας μεγάλο κατασκευαστικό όμιλο SAIC το 1990. Παρά τα όποια νέα σχήματα και τις διαφοροποιήσεις η εταιρεία που κατασκεύαζε το SH760 παρέμεινε υπό τον έλεγχο του δήμου της Σαγκάης, σε αντίθεση με την εξίσου μεγάλη FAW, όπου κουμάντο έκανε η κυβέρνηση του Πεκίνου. Οι παραπάνω αλλαγές προήλθαν από τη φιλελευθεροποίηση της οικονομίας της Kίνας κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '80, που έφερε ξένους επενδυτές στη χώρα. Ένας από εκείνους ήταν και η Volkswagen, η οποία το 1984 υπέγραψε σύμβαση 25ετούς συνεργασίας για την παραγωγή αυτοκινήτων από κοινού με τον δήμο της Σαγκάης. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα το SH760 να χρησιμοποιήσει στη συνέχεια αρκετά από τα εξαρτήματα του VW Santana, άσχετα αν αυτό ερχόταν σε άμεση αντίθεση με τη συμφωνία που είχε υπογραφτεί: Στα τελευταία χρόνια του κινεζικού μοντέλου οι προφυλακτήρες, τα πίσω φώτα (έστω και τροποποιημένα) και πολλά από τα στοιχεία της καμπίνας επιβατών προέρχονταν από αυτό. Η μακρά σταδιοδρομία του Shanghai SH760 έληξε οριστικά στις 25 Νοεμβρίου 1991, με τη συνολική παραγωγή του να αριθμεί 79.526 μονάδες. Η τελευταία έκδοση του μοντέλου ήταν το SH7221, το οποίο είχε επίσης μια ποικιλία από μέρη του Santana.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

SHANGHAI SH760
Αμάξωμα: 4θυρο sedan
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 2.232 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 80 mm x 74 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.7:1
Ισχύς: 89 ίπποι στις 4.800 σ.α.λ.
Ροπή: 15,3 χλγμ. στις 3.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 130 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 22,6 δλ.
Μήκος: 4.862 χλστ.
Πλάτος: 1.772 χλστ.
Ύψος: 1.585 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.830 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.445 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.480 χλστ.
Βάρος: 1.455 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1964-1991
Μονάδες παραγωγή
ς: 79.526

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας