Carhistory.gr Logo
  » racing » GRAND PRIX » Silverstone
Silverstone
GRAND PRIX

Το στρατιωτικό αεροδρόμιο του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου, που στο πέρασμα των δεκαετιών εξελίχθηκε στη μητρόπολη του βρετανικού μηχανοκίνητου αθλητισμού.

Tο Silverstone ήταν ένα αεροδρόμιο στην περιοχή του Νοrthampton, που κτίστηκε από τη RAF το 1943 για τις ανάγκες του πολέμου εναντίον των Ναζί. Όταν η παγκόσμια σύρραξη τερματίστηκε σταμάτησε να χρησιμοποιείται, όπως και δεκάδες άλλα αεροδρόμια στρατιωτικού χαρακτήρα, που λειτούργησαν έκτακτα στη Μεγάλη Βρετανία εκείνα τα χρόνια. Ασφαλώς, δεν ήταν το μόνο που υπηρέτησε μετέπειτα ως αυτοκινητοδρόμιο το μηχανοκίνητο αθλητισμό της χώρας, σίγουρα όμως είναι το πιο επιτυχημένο και το περισσότερο δημοφιλές. Μετά από τις απαραίτητες διαμορφώσεις, οργανώθηκε εκεί το βρετανικό Grand Prix του 1948 με νικητή την Μaserati του Villoresi. Πολλοί αγώνες έγιναν στο νέο σιρκουί με την στήριξη οργανισμών που αθλοθετούσαν έπαθλα, όπως το International Trophy και το ΤΤ. Τέτοια ήταν η αναμέτρηση του 1949, που κέρδισε ο Alberto Αscari με την Ferrari 125. Από το Silverstone ξεκίνησε με μεγάλες φιλοδοξίες και το νέο, το 1950, παγκόσμιο πρωτάθλημα της Formula 1. Εδώ επίσης σταμάτησε η απολυταρχία των Αlfa Romeo Alfetta (Tipo 158 & 159) στα Grand Prix της εποχής. Όταν ο Jose Froilan Gonzalez ανέβαινε στο βάθρο νικώντας πρώτη φορά για τη Ferrari στον αγώνα του 1951, ο Enzο δήλωνε πως «νοιώθει σαν να έχει σκοτώσει την μητέρα του», όπως μας αφηγείται μια από τις πιο διάσημες ιστορίες που έλαβαν χώρα στη βρετανική πίστα.


Ο Αργεντινός ανέβηκε ξανά ως νικητής στο βάθρο το 1954, αφού προηγούμενα οι Μercedes streamline τα βρήκαν σκούρα στην βροχή σε τέτοιο βαθμό, ώστε η Continental να υποχρεωθεί να κατασκευάσει ελαστικά ειδικά για την αεροδυναμική έκδοση των γερμανικών μονοθεσίων. Στις εκκινήσεις έρχονταν νέοι άσοι, όπως οι Graham Hill, Jim Clark και Jackie Stewart με μονοθέσια της Formula 2, της Junior και της Formula 3. Σύντομα θα κυριαρχήσουν στους μεγάλους αγώνες και ο Hill το 1960 θα χάσει στην «Copse» μια σίγουρη νίκη στο Βρετανικό Grand Prix. Μαζί τους δεν ήταν πια ο πολύπειρος Harry Shell, που στις 13 Μαίου σκοτώθηκε στην πίστα επισκιάζοντας την νίκη της, νέας τότε, Lotus 18 του Ιnnes Ireland. Ο Graham Hill δε μπόρεσε ποτέ να κερδίσει τον αγώνα της πατρίδας του, κάτι που κατόρθωσε ύστερα από χρόνια ο γιός του Damon. Aντίθετα, ο μεγάλος Jim Clark φόρεσε τρεις φορές το δάφνινο στεφάνι, στα «χρυσά χρόνια» των Lotus 25. Το Βρετανικό Grand Prix διεξαγόταν εναλλάξ με το Brands Hatch και ως το 1971 ο Stewart είχε νικήσει δύο φορές στο Silverstone με τα αυτοκίνητα του Ken Tyrrell.


Από τους Cosworth στους V10

Επεισοδιακοί ήταν οι αγώνες του 1973 και του 1975, με τον Jody Scheckter να αναστατώνει τα πάντα από λάθος στην «Γούντκοτ» και την βροχή να βγάζει τα μονοθέσια στην «Stowe». Το 1977 τα πράγματα ήταν ήρεμα, με μια πειστική νίκη του James Hunt και την πρώτη εμφάνιση των Renault turbo. Η νίκη στην βρετανική πίστα για τα Γαλλικά αυτοκίνητα ήρθε μετά από έξι χρόνια. Το 1979 ο Clay Regazzoni συζητούσε πριν τον αγώνα με τον βαρόνο Γκράφενριντ, που παλαιότερα είχε κερδίσει με την Μaserati στην Αγγλία. Λίγες ώρες μετά έδωσε στον Frank Williams την χαρά της πρώτης νίκης, που επί χρόνια αναζητούσε.Το 1981 ο John Watson έφερε για πρώτη φορά στην κορυφή ένα μονοθέσιο κατασκευασμένο από ανθρακονήματα, την ΜcLaren «ΜΡ4». Στο circuit φιλοξενήθηκαν, στα τέλη του '70, αναμετρήσεις του Πρωταθλήματος Κατασκευαστών. Σε αυτές επιβλήθηκαν κατά σειρά οι Porsche 935Τ, το de Cadenet του Rondeau, οι Lancia turbo και η Porsche 956 των Ickx, Μass. Δύο νίκες από τις Jaguar του Ουόλκινσο την δεκαετία του ’90 θύμισαν, αλλά δεν επανέφεραν την αίγλη του θεσμού. Από την πίστα πέρασαν νικηφόρα και τα Peugeot 905 το 1992, χωρίς όμως να έχουν αξιόμαχο αντίπαλο. Villeneuve και Coulthard είναι δύο από τους νικητές των Grand Prix του τέλους της χιλιετίας, ενώ ο Michael Schumacher εξαιτίας του τραυματισμού του με την Ferrari στην «Stowe» έχασε νωρίς τον τίτλο το 1999.

 

Μια νέα εποχή...

Ως το τέλος της πρώτης δεκαετίας του 21ου αιώνα το σκηνικό της Formula 1 είχε αλλάξει δραματικά, με τους V10 να δίνουν τη θέση τους στους V8 και τον Schumi να παραδίδει τα σκήπτρα στη Renault του Fernando Alonso. Ύστερα η πρωτοβουλία πέρασε κατά κύριο λόγο στις Red Bull του Sebastian Vettel και τα ατμοσφαιρικά μοτέρ πέρασαν πίσω από την κουρτίνα, για να έρθουν τα turbo. Έτσι, οι σύγχρονοι ήρωες Lewis Hamilton και Nico Rosberg δίνουν τις δικές τους μάχες για τον τίτλο με τις Mercedes τους σε όλους τους τόπους διεξαγωγής των Grand Prix, ανάμεσα στους οποίους εξακολουθεί να ξεχωρίζει το Silverstone.

carhistory

Photos: Alfa Romeo, Ferrari, Ford