Carhistory.gr Logo
  » lost names » Singer SM Roadster
Singer SM Roadster
lost names

To Singer Roadster ήταν ένα ανοιχτό δίθυρο μοντέλο με διθέσια ή τετραθέσια διαμόρφωση εσωτερικού, των εννέα φορολογήσιμων ίππων, που παραγόταν στη Μεγάλη Βρετανία από τις παραμονές του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου μέχρι το 1955.

Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τον Μάρτιο του 1939 ως ανοιχτή έκδοση του saloon μοντέλου Bantam, από το οποίο χρησιμοποιούσε πολλά μηχανικά μέρη. Κάτω από το καπό του φιλοξενούσε τον τετρακύλινδρο σε σειρά κινητήρα των 1.074 κ.εκ. του Bantam, με την ισχύ ελαφρά αυξημένη στους 36 ίππους, ενώ για την αναπνοή του φρόντιζε ένα καρμπιρατέρ καθέτου ροής της SU.Στα διαφημιστικά του φυλλάδια αναφερόταν ως «το αυτοκίνητο που ήταν εμπνευσμένο από τις 24 ώρες του Le Mans», ωστόσο η σύνδεσή του με τους αγώνες παρέμεινε υποτονική στα μάτια του κόσμου, καθώς δεν είχαν σβήσει ακόμα οι δυσάρεστες μνήμες από τον θάνατο οκτώ θεατών στο Tourist Trophy της Ιρλανδίας τον Σεπτέμβριο του 1936. Η τιμή πώλησής του ήταν προσιτή στο ευρύ κοινό κι αν δεν ξεκινούσε η ένοπλη σύρραξη με τη ναζιστική Γερμανία, που ανάγκασε την παραγωγή του να διακοπεί απότομα, θα τα είχε καταφέρει πολύ καλύτερα από εμπορικής πλευράς. Μετά το τέλος των εχθροπραξιών το ανοιχτό μοντέλο της Singer ήρθε ξανά στην επικαιρότητα, με τον κινητήρα να έχει μετατοπιστεί προς τα εμπρός, με περισσότερο εσωτερικό χώρο και μερικές ακόμη λειτουργικές τροποποιήσεις.

Από το 4Α στο SM
Το βρετανικό roadster ανανεώθηκε σημαντικά τον Σεπτέμβριο του 1949, αποκτώντας εκτός από το πρόθεμα 4Α και το χειροκίνητο κιβώτιο των τεσσάρων σχέσεων από το ομόσταυλο Hunter. Aκόμη, το καρμπιρατέρ της SU έδωσε τη θέση του σε ένα αντίστοιχο της Solex, προσθέτοντας επιπλέον ιπποδύναμη. Η θέση οδήγησης βελτιώθηκε επίσης, με αποτέλεσμα την ευκολότερη είσοδο και έξοδο του χειριστή, ενώ το κιβώτιο ταχυτήτων μεταφέρθηκε στο πίσω μέρος. Οι προφυλακτήρες του 4Α ήταν ελαφρώς μεγαλύτεροι, ισχυρότεροι και στρογγυλοποιημένοι στις άκρες. Περίπου ένα χρόνο αργότερα, τον Οκτώβριο του 1950, το ανοιχτό μοντέλο βελτιώθηκε περαιτέρω με την εμφάνιση της έκδοσης 4AB. Στην εξωτερική όψη του δεν υπήρχαν ιδιαίτερες διαφορές, πέρα από τα επανασχεδιασμένα φτερά και κάποιες μικροαλλαγές στο καπό. Ωστόσο, το αυτοκίνητο διέθετε πλέον ανεξάρτητη εμπρός ανάρτηση με ελικοειδή ελατήρια και υδραυλικό σύστημα πέδησης από την Girling, όπως και βελτιωμένη κρεμαγιέρα. Η παραγωγή της 4ΑΒ συνεχίστηκε παράλληλα με εκείνη του SM ως τον Ιανουάριο του 1953. Ακολούθησε ακόμη μια ενημερωμένη έκδοση, με τον κωδικό 4AC και κινητήρα των 1.194 κ.εκ., η οποία όμως κατασκευάστηκε σε 12 μόλις μονάδες. Ο λόγος που δεν μακροημέρευσε έχει να κάνει με την ειλλημένη απόφαση για τη χρήση από το μοντέλο ενός μεγαλύτερου μηχανικού συνόλου, χωρητικότητας 1.5 λίτρων.

SM 1500 4AD

Η τελική έκδοση του βρετανικού roadster, επίσημα γνωστή ως 4AD, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τον Οκτώβριο του 1951 στη διεθνή έκθεση αυτοκινήτου των Παρισίων και προοριζόταν μόνο για εξαγωγή σε αγορές άλλων χωρών. Ο νέος κινητήρας των 1.497 κ.εκ. που διέθετε απέδιδε 48 ίππους και προερχόταν από το ομογάλακτο SM 1500 saloon. Oι εξωτερικές διαφορές από τον προκάτοχό του ήταν ελάχιστες, αν εξαιρέσεις τους στρογγυλεμένους προφυλακτήρες και τα μεγαλύτερα πίσω φώτα. Το 1953 η ισχύς του κινητήρα ανέβηκε στους 58 ίππους, ενώ ένας αριθμός αυτοκινήτων αυτού του τύπου διατέθηκε και στην αγορά του Μεγάλου Νησιού. Στη δοκιμή του από το περιοδικό Motor το Singer SM Roadster 4AD ανέπτυξε τελική ταχύτητα 117 χιλιομέτρων την ώρα και επιτάχυνε από στάση έως τα 97 χιλιόμετρα την ώρα σε 23,6 δευτερόλεπτα. Όσο για τη μέση κατανάλωσή του σε καύσιμο, καταγράφηκε στα 10,9 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα. Τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς, στο «Earls Court Motor Show» του Λονδίνου, εμφανίστηκε και μια έκδοση του μοντέλου (SMX Roadster) με αμάξωμα από fiberglass. Παρά την πρωτόγνωρη και επαναστατική για τα δεδομένα της εποχής υφή του συγκεκριμένου υλικού, η παραγωγή του έμεινε σε πειραματικό επίπεδο και αρίθμησε 10 μόλις μονάδες. Η τελευταία αναβάθμιση του ανοιχτού μοντέλου της Singer ολοκλήρωσε την εμπορική σταδιοδρομία της το 1955, μετρώντας συνολικά 3.440 μονάδες παραγωγής.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

SINGER SM ROADSTER 4AD (1953)
Αμάξωμα: Διθέσιο roadster
Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 1.497 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 73 mm x 89.4 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.0:1
Καρμπιρατέρ: 2 Solex
Ισχύς: 58 ίπποι στις 4.600 σ.α.λ.
Ροπή: 10,7 χλγμ. στις 2.600 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 122 χλμ/ώρα
0-80 χλμ./ώρα: 14,9 δλ.
Μήκος: 4.483 χλστ.
Πλάτος: 1.600 χλστ.
Ύψος: 1.626 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.730 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.295 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.295 χλστ.
Βάρος: 1.184 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1951-1955
Μονάδες παραγωγής: 3.440

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: ClassicalGarage.nl