Carhistory.gr Logo
  » racing » SPEED » Skoda 966
Skoda 966
SPEED
Μια ξεχασμένη μέχρι πριν λίγο καιρό αγωνιστική κατασκευή, με μοναδικά χαρακτηριστικά, επανέρχεται στο φως...

Oι περισσότερες αγωνιστικές προσπάθειες των εργοστασίων που ενεργοποιήθηκαν στις χώρες του άλλοτε υπαρκτού σοσιαλισμού, παραμένουν ακόμη άγνωστες στις ημέρες μας, ενίοτε δε συνηθίζεται και να υποτιμούνται. Κάποιες φορές όμως επανεμφανίζονται δυναμικά στην επικαιρότητα, όταν η συγκυρία και το marketing των ημερών μας τις ευνοεί, όπως συνέβη πρόσφατα με το Skoda 966 Supersport. Η τσέχικη εταιρεία, θυγατρική του group της Volkswagen σήμερα, μπορεί και πάλι να υπερηφανεύεται για τις αυτοκινητιστικές της καταβολές: Ένα δικό της αγωνιστικό, της δεκαετίας του '50, καταλαμβάνει πλέον δικαιωματικά μια περίοπτη θέση στο μουσείο της. Πρόκειται για μια πολύ όμορφη και ιδιαίτερα δυναμική κατασκευή, την οποία είχαμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε από κοντά στο σπίτι της εταιρείας, στο Mlada Βoleslav. Στο εξής θα βρίσκεται εκεί, σε κοινή θέα όχι μόνο των επισκεπτών του χώρου, αλλά ακόμη και των διερχόμενων περαστικών (το μουσείο της Skoda είναι πολύ εξωστρεφές και από την τεράστια βιτρίνα του που βλέπει σε κεντρικό δρόμο, μπορείς να δεις τα πάντα στο εσωτερικό). Ποιό είναι όμως αυτό το σπάνιο αυτοκίνητο, που επανήλθε στην επικαιρότητα, αναμοχλεύοντας με χάρη το παρελθόν; Ας το γνωρίσουμε λίγο καλύτερα...

Το ξεκίνημα
Το 966 Supersport κατασκευάστηκε το 1950, αρχικά σε δύο μονάδες, λαμβάνοντας μέρος στον πρώτο του αγώνα στις 24 Σεπτεμβρίου της ίδιας χρονιάς. Με οδηγό τον Miroslav Fousek, κατάφερε στην πρώτη του εμφάνιση να αποσπάσει τη δεύτερη θέση στην κατηγορία των 1.100 κυβικών εκατοστών, αποτέλεσμα που σίγουρα ήταν πολύ ενθαρρυντικό για τη συνέχεια. Στο ξεκίνημα του 1951 έφτασε ακόμη πιο ψηλά, κερδίζοντας τη νίκη στην κατηγορία των sport αυτοκινήτων, στον αγώνα του Liberec. Σύντομα όμως, ύστερα από ένα σοβαρό ατύχημα, ο πιλότος του αντικαταστάθηκε από τον Jaroslav Netusil, ενώ το δεύτερο αγωνιστικό αυτού του τύπου οδηγήθηκε από τον Vaclav Bobek.

Βιογραφικό

To αγωνιστικό της Skoda διέθετε πλαίσιο από αλουμίνιο, ενώ στη διάρκεια της σταδιοδρομίας του δέχτηκε τρεις διαφορετικούς κινητήρες (των 1.100, των 1.200 και των 1.500 κυβικών εκατοστών). Ο πρώτος ήταν φυσικής αναπνοής, φορούσε διπλά καρμπιρατέρ και απέδιδε 90 ίππους. Το μηχανικό του σύνολο προερχόταν από το μικρό επιβατικό μοντέλο Tudor και είχε χωρητικότητα 1.089 κυβικών εκατοστών. Ο δεύτερος είχε χωρητικότητα 1.221 κ.εκ. και χάρις στους δύο μηχανικούς υπερσυμπιεστές με τους οποίους ήταν εξοπλισμένος, μπορούσε να αποδίδει ισχύ που ξεπερνούσε τους 180 ίππους. Εν τω μεταξύ ένα ακόμη 966 Supersport είχε κατασκευαστεί, βελτιωμένο ως προς τη θέση οδήγησης και την αντίστοιχη του συνοδηγού, αλλά και με διαφορές στα φωτιστικά σώματα (είναι αυτό το μόνο που διασώθηκε στο πέρασμα του χρόνου και σήμερα κοσμεί το μουσείο της Skoda, στην έδρα του εργοστασίου). Στα τέλη του 1953 η χωρητικότητα του κινητήρα του ανέβηκε ακόμη περισσότερο, στα 1.500 κ.εκ., ενώ τα καρμπιρατέρ του αυξήθηκαν από δύο σε τέσσερα. Το φθινόπωρο της ίδιας χρονιάς ο Vaclav Bobek, στο τιμόνι του αυτοκινήτου με τους δύο μηχανικούς υπερσυμπιεστές έκανε δικό του ένα νέο ρεκόρ ταχύτητας (197,8 χλμ./ώρα), χάρις το οποίο το 966 Supersport κέρδισε τον επίζηλο τίτλο της πιο γρήγορης τετράτροχης κατασκευής σε όλη την Τσεχοσλοβακία.

The survivor

Το Skoda 966 Supersport εμφανίστηκε για τελευταία φορά σε αγώνα, στα χέρια του Σλοβάκου οδηγού Ivan Micik, που ήταν από αρκετά χρόνια ο ιδιοκτήτης του. Έκτοτε ο κάτοχός του το παρόπλισε και με το καιρό εξαφανίστηκε από προσώπου γης, αφημένο σε μια γωνιά να σκουριάζει και να σαπίζει. Τίποτα δεν θα είχε αλλάξει και κανείς δε θα το θυμόταν, αν η μαμά εταιρεία δεν το αγόραζε από εκείνον το 2007. Από τότε μπήκε σε ένα τριετές πρόγραμμα ανακατασκευής, το οποίο ολοκληρώθηκε με λαμπερά αποτελέσματα. Αντικρύζοντάς το και αντιλαμβανόμενος πλέον το πόσο διαφορετική από τη δική μας ήταν η εποχή που εκπροσωπεί, καταλαβαίνεις αμέσως ότι αυτή η δουλειά υπομονής και σημασίας στη λεπτομέρεια άξιζε τον κόπο. Τελειώνοντας, είμαστε σίγουροι ότι συμφωνείτε μαζί μας...

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Skoda, Σπύρος Χατήρας