Carhistory.gr Logo
  » product » 1915-1950 » Skoda Rapid
Skoda Rapid
1915-1950
Η πρώτη γενιά ενός ονόματος, που ακόμα και σήμερα είναι πολύ σημαντικό για τη Skoda...

To Rapid εμφανίστηκε για πρώτη φορά ως μοντέλο παραγωγής στη γκάμα του Τσεχοσλοβάκου κατασκευαστή το 1935. Η σταδιοδρομία του κάλυψε το ταραγμένο για τη χώρα χρονικό διάστημα έως την έναρξη του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου, ενώ ένα μικρό μέρος της συνεχίστηκε μετά τη λήξη του, μέχρι το 1947. Η συγκεκριμένη ονομασία επανήλθε στην ενεργό δράση το 1984, για να χαρακτηρίσει ένα μικρό coupe της φιλοσοφίας του «όλα πίσω» (κίνηση, κινητήρας), που παραγόταν ως το φινάλε σχεδόν της ψυχροπολεμικής περιόδου (1990). Εικοσιένα χρόνια αργότερα (2011) επέστρεψε ξανά, με την ευκαιρία της άφιξης ενός νέου 4θέσιου σεντάν που κυκλοφορεί και σε έκδοση πενταθέσιου hatchback, στο portfolio της ελεγχόμενης από το Volkswagen Group και τσέχικης πλέον εταιρείας. Άλλοι καιροί, ίδια ονόματα, με την ιστορία να ακολουθεί παράλληλους δρόμους που δεν συναντιούνται πουθενά. Ας γυρίσουμε όμως εκεί από όπου ξεκινήσαμε...

Στην πρώτη θέση, με νέα γενιά μοντέλων
Η στρατηγική της Skoda για τη δεκαετία του '30 περιλάμβανε μια σειρά νέων μοντέλων, βασισμένων σε περισσότερο εξελιγμένα σωληνωτά σασί, που έλυναν την ανεπαρκή στρεπτική ακαμψία των παλαιότερων αυτοκινήτων της, τα οποία είχαν κτιστεί αυστηρά σε πλαίσια τύπου σκάλας. Προϊστάμενος του σχεδιασμού τους ήταν ο αρχιμηχανικός Vladimír Matous, που ήταν οπαδός του μεγάλου Hans Ledwinka και επιπρόσθετα υιοθέτησε την ανεξάρτητη ανάρτηση σε όλους τους τροχούς, με την πρώτη εφαρμογή όλων αυτών να εκφράζεται στο 420 Standard του 1933. Ο νέος σχεδιασμός του σασί έγινε η βάση για τα μοντέλα Popular (845-1.089 κ.εκ.), Rapid (1.165-1.766 κ.εκ.), Favorit (1.802-2.091 κ.εκ.) και Superb (2.5 έως 4 λίτρα). Όλα τους σημείωσαν επιτυχία στην αγορά της Τσεχοσλοβακίας και η επιβίωση των ονομάτων των περισσότερων από αυτά έως τις ημέρες μας, οφείλεται και στη θετική αύρα εκείνης της εποχής. Το 1933 η Skoda ήταν η τρίτη δύναμη στη χώρα με μερίδιο 14%, όμως πέντε χρόνια αργότερα η νέα σειρά μοντέλων της την έφερε στην πρώτη θέση, με μερίδιο 39%.

Rapid
Με την εισαγωγή του στη γκάμα της Skoda, το Rapid κατέλαβε τη θέση του αμέσως επόμενου μοντέλου της εταιρείας μετά το entry-level Popular, με το κόστος απόκτησής του να είναι περίπου το μισό από το αντίστοιχο του μεγάλου και πολυτελούς Suberb. To αυτοκίνητο ήταν ο επιτυχημένος διάδοχος του «Typ 420 (421)», ενός μικρού saloon που ήταν διαθέσιμο και με cabriolet αμάξωμα την περίοδο 1934-1935. Το Rapid κωδικοποιημένο ως «Type 901» προσφερόταν στην αγορά ως 4θέσιο saloon, δίθυρο coupe, δίθυρο convertible, tudor και πολλαπλών μεταφορικών χρήσεων (utility vehicle) με 4κύλινδρο σε σειρά κινητήρα των 1.165 κ.εκ., απόδοσης 26 ίππων. Στη συγκεκριμένη σειρά περιλαμβάνεται και ένα πρωτότυπο με convertible αμάξωμα, στο οποίο η κίνηση στους πίσω τροχούς μεταδιδόταν μέσω ενός ημιαυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων. Την περίοδο 1936-1938 παρέλαβε τη σκυτάλη το «Typ 914», με τη χωρητικότητα του χωρίς εκκεντροφόρο επικεφαλής (OHV) κινητήρα του αυξημένη πλέον στα 1.564 κ.εκ. Κατασκευάστηκε σε saloon, roadster, coupe και van αμάξωμα, αριθμώντας συνολικά 600 μονάδες παραγωγής. Το 1938, με την παρουσίαση του «Typ 922» σε saloon και roadster αμάξωμα, το Rapid υποβλήθηκε σε εκτεταμένο ανασχεδιασμό. Παράλληλα, απέκτησε νέο 4κύλινδρο σε σειρά κινητήρα, χωρητικότητας 1.558 κ.εκ. και ισχύος 42 ίππων. Όμως, εξαιτίας των πολιτικών εξελίξεων και του επερχόμενου δεύτερου παγκοσμίου πολέμου, η σταδιοδρομία του στην αγορά ήταν σύντομη. Ο επίλογος της πρώτης γενιάς Rapid γράφτηκε την περίοδο 1940-1942, με το sedan «Typ 2200» να παράγεται κατά διαστήματα και σε πολύ μικρούς αριθμούς, κάτω από το ζυγό των ναζιστικών στρατευμάτων κατοχής. Μετά την απελευθέρωση και για σύντομο χρονικό διάστημα (1946-1947) παρήχθησαν μερικά ακόμη «Typ 2200», με το διαμέρισμα του κινητήρα να φιλοξενεί πλέον ένα εξακύλινδρο σε σειρά μηχανικό σύνολο. Η παραγωγή της πρώτης γενιάς Rapid αρίθμησε συνολικά 6.928 μονάδες.

ΑΡΙΘΜΟΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ

Τype 420 & 421 (1934-1935): 480
Type 901 (1935-1938): 3.991
Type 914 (1936-1938): 600
Type 922 (1938-1947): 1.800
Τype 2200 (1940-1942, 1945-1947): 57

carhistory

Source & photos: Skoda

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας