Carhistory.gr Logo
  » iron curtain » Skoda Typ 968
Skoda Typ 968
iron curtain

Ο κόκκινος δρομέας, που δεν πήγε ποτέ στις 24 ώρες του Μαν...

Στα τέλη της δεκαετίας του '50 η Skoda επιζητούσε περαιτέρω εμπλοκή σε διεθνείς αγώνες, εκτός του ανατολικού block (ή Σιδηρού Παραπετάσματος, όπως το αποκαλούσαν τότε), προκειμένου να δρέψει κάποιες δάφνες περιβλημένες με περισσότερο κύρος. Οι περιστασιακές επισκέψεις των Τσέχων στα αυτοκινητοδρόμια της δυτικής Ευρώπης, τους είχαν δώσει μια νίκη στην κατηγορία τους στις 24 ώρες του Spa το 1948 κι αυτό ήταν όλο. Ο νέος τους στόχος ήταν πολύ πιο σημαντικός, καθώς ήθελαν πια να κάνουν το ίδιο και στον σημαντικότερο αγώνα αντοχής του κόσμου, τις 24 ώρες του Μαν. Τον Ιούνιο του 1958, ύστερα από προετοιμασία δύο χρόνων το φιλόδοξο αυτοκίνητό τους ήταν έτοιμο, έλαβε μάλιστα μέρος και στον αγώνα που διεξήχθη στη γενέτειρα της Skoda (Μlada Boleslav). Με οδηγό τον Miroslav Fousek, δε δυσκολεύτηκε να νικήσει την αναμέτρηση, δείχνοντας στο κοινό τις μεγάλες δυνατότητές του.

Συστατικά
Σχεδιασμένο από τον Frantisek Sajdl, με πλαστικό αμάξωμα και βάρος μόλις 550 κιλών, το Τype 968 ήταν ένα πραγματικά ελαφρύ αγωνιστικό. Ο δημιουργός του είχε σαφώς κατά νου τις Ferrari της εποχής, καθώς το ανοιχτό Skoda σε αυτές παρέπεμπε, από πλευράς εξωτερικής εμφάνισης. Διέθετε ημιάκαμπτο άξονα και στα δύο άκρα, εμπρός ανάρτηση με διπλά ψαλίδια και πίσω ανάρτηση με ημι-υστερούντες βραχίονες. Ο 4κύλινδρος σε σειρά κινητήρας των 1.089 κυβικών εκατοστών, που ανέπνεε με τη συνδρομή δύο καρμπιρατέρ της Weber και είχε δύο μπουζί ανά κύλινδρο, απέδιδε 92 ίππους στις 7.700 στροφές ανά λεπτό. Αυτό έδινε στο Red Racer, όπως ονομάστηκε λόγω του κόκκινου χρωματισμού του, τελική ταχύτητα που άγγιζε τα 200 χιλιόμετρα την ώρα.


Άδοξη κατάληξη

Όμως, ο κόκκινος δρομέας δεν πήγε ποτέ στις 24 ώρες του Μαν, όπου θα μπορούσε ίσως να ζήσει ένα μοναδικό ραντεβού με τη δόξα. Οι λόγοι είναι πιο δύσκολο να είναι αγωνιστικοί και μάλλον θα πρέπει να τους αναζητήσουμε στο βαρύ πολιτικό κλίμα της εποχής. Ελάχιστα χρόνια νωρίτερα ο Σοβιετικός Στρατός είχε εισβάλλει στη γειτονική Ουγγαρία, ο Ψυχρός Πόλεμος ήταν σε πλήρη εξέλιξη κι η εσωστρέφεια παρέμενε μια από τις χαρακτηριστικές συμπεριφορές του υπαρκτού σοσιαλισμού. Το άνοιγμα προς τη Δύση δεν ευνοούσε ούτε τους αγώνες αυτοκινήτου και το Type 968 έπεσε θύμα αυτής της κατάστασης. Το Red Racer κατασκευάστηκε σε τέσσερις συνολικά μονάδες, δύο coupe και δύο roadster. Στη συνέχεια της αγωνιστικής ζωής του νίκησε αρκετές τοπικές αναμετρήσεις, ενώ μεγαλύτερη επιτυχία του σε διεθνές επίπεδο είναι η κατάκτηση της πρώτης και της δεύτερης θέσης στο Grand Prix της Aγίας Πετρούπολης το 1962, με οδηγούς τους Miroslav Fousek και Jaroslav Bobek. Στις ημέρες μας, το μόνο Type 968 που έχει διασωθεί είναι το ανοιχτό μοντέλοπου εκτίθεται στο Μουσείο της εταιρείας, στο Mlada Boleslav.

 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

SKODA TYPE 968
Κινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 1.089 κ.εκ.
Ισχύς: 92 ίπποι στις 7.700 σ.α.λ.
Ανώτατη ταχύτητα: 200 χλμ./ώρα
Μήκος: 3.880 χλστ.
Ύψος: 965 χλστ.

carhistory

Photos: Skoda