Carhistory.gr Logo
  » lost names » Société des Moteurs Salmson
Société des Moteurs Salmson
lost names

Yπερτροφοδοτούμενοι κινητήρες χαμηλού κυβισμού, κιβώτια ταχυτήτων με ηλεκτρική επιλογή σχέσης και μηχανικά σύνολα με δεσμοδρομικές βαλβίδες, περιλαμβάνονται στις καινοτομίες που παρουσίασε 80 χρόνια πριν η Salmson, μια ξεχασμένη στις ημέρες μας γαλλική εταιρεία.

H Salmson ιδρύθηκε το 1890 στο Παρίσι από τον Εμίλ Σάλμσον (1858-1917), με αρχικό αντικείμενο την κατασκευή αντλιών που λειτουργούσαν με ατμό και προορίζονταν κυρίως για τους σιδηροδρόμους και το στρατό. Γρήγορα όμως παρασύρθηκε από το νεωτεριστικό ρεύμα της εποχής, που σχετιζόταν με την εδραίωση και εξέλιξη των κινητήρων εσωτερικής καύσης, προσανατολίζοντας την τεχνογνωσία της σε ό,τι σχετιζόταν με αυτούς. Προχώρησε μάλιστα τόσο, ώστε το 1911 έγινε μία από τις πρώτες εταιρείες παγκοσμίως που κατασκεύασε κινητήρες για αεροπλάνα. Λίγο νωρίτερα είχε μεταφερθεί στις νέες της εγκαταστάσεις στο Billancourt, εκεί όπου γράφτηκε τις επόμενες δεκαετίες το μεγαλύτερο και πιο σημαντικό κομμάτι της ιστορίας της με τα αυτοκίνητο. Αργότερα η αεροπορική της δραστηριότητα μετακόμισε στο Βιλερμπάν, κοντά στη Λυών, όπου η εταιρεία κατασκεύαζε τη δεκαετία του ’30 δύο τύπους αεροσκαφών και ένα ακόμη επιτυχημένο αερόψυκτο κινητήρα, του οποίου η παραγωγή συνεχίστηκε μέχρι το 1951.


Πρωταγωνίστρια στα cycle-cars
Η πρώτη της επαφή με τον κόσμο του αυτοκινήτου ήρθε το 1919, όταν εξασφάλισε την άδεια για την παραγωγή στις εγκαταστάσεις της του βρετανικού cycle-car «GN». Τα πρώτα έξι τετράτροχα αυτού του τύπου που κατασκευάστηκαν στο Billancourt, παρουσιάστηκαν από την εταιρεία την ίδια χρονιά, στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου των Παρισίων. Μέσα στα δύο επόμενα χρόνια 3.000 τέτοια οχήματα εξήλθαν από τη γραμμή παραγωγής του εργοστασίου, στο οποίο τη διεύθυνση του κλάδου αυτοκινήτων είχε στο μεταξύ αναλάβει ο σχεδιαστής-μηχανικός Εμίλ Πετί. Η «Société des Moteurs Salmson», με αντικείμενο την παρουσίαση δικών της πλέον μοντέλων, ιδρύθηκε το 1921. Σύντομα ενεπλάκη με την κατασκευή πλαισίων και κινητήρων των 750 κ.εκ. για τους αγώνες των cycle-cars, που ήταν τότε ιδιαίτερα δημοφιλείς στην Ευρώπη. Δεν άργησε μάλιστα να πρωταγωνιστήσει σε αυτούς, κερδίζοντας δεκάδες νίκες στα Cycle-car Grand Pix, αλλά και την πρώτη θέση στην κλάση της σε όλους σχεδόν τους φημισμένους αγώνες της γηραιάς ηπείρου. Όλα αυτά επισφραγίστηκαν και με την επίτευξη δέκα παγκόσμιων ρεκόρ ταχύτητας μέχρι το 1928.

Μικρά σπορ αυτοκίνητα

Από αυτό το επίπεδο, με εκφραστή τον χαρισματικό Εμίλ Πετί, πέρασαν στην σχεδίαση μικρής χωρητικότητας μηχανικών συνόλων με εξαιρετικά χαρακτηριστικά: Το 1927 ολοκλήρωσαν ένα 8κύλινδρο σε σειρά κινητήρα με υπερσυμπιεστή δύο σταδίων, 1.100 κ.εκ., που διέθετε δεσμοδρομικές βαλβίδες και απέδιδε 140 ίππους στις 8.000 στροφές. Η τεχνολογία των δεσμοδρομικών βαλβίδων πέρασε στη Formula 1 εικοσιεφτά χρόνια αργότερα, με τα αριστουργηματικά μονοθέσια «W196» της Μercedes-Benz, τα οποία διέθεταν επίσης 8κύλινδρους σε σειρά κινητήρες. Στις αρχές της δεκαετίας του ’30 η Salmson είχε καταξιωθεί ως ένας από τους καλύτερους κατασκευαστές μικρών σπορ αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Η ιστορία της σειράς «S4» που διαδέχθηκε την παραγόμενη από το 1922 «D-Type» ξεκίνησε το 1929, όταν τα κομψά coupe αμαξώματά της συνδυάστηκαν με 4κύλινδρους κινητήρες 1.6 λίτρων και κιβώτια ταχυτήτων τριών σχέσεων. H «S4» έμελλε να αποδειχθεί το μακροβιότερο μοντέλο παραγωγής της Salmson, αφού παρέμεινε στην ενεργό δράση για 22 χρόνια.

Ο τύπος «S4 D» του 1935 ήταν ακόμη πιο τελειοποιημένος, αφού εφοδιαζόταν με κιβώτιο ταχυτήτων «Cotal» τεσσάρων σχέσεων, που διέθετε ηλεκτρική επιλογή σχέσης (πρόγονος του σημερινού ΜΜΤ). Η σειρά «S4 61» άρχισε να παράγεται το 1938, για να διακοπεί στα χρόνια του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου και να συνεχίσει έπειτα, ως το 1951. Τη χρονιά εκείνη η συγκεκριμένη σειρά έδωσε τη θέση της στο «E72 Randonnée» με τον αλουμινένιο κινητήρα των 2.2 λίτρων, που συνδυαζόταν με κιβώτιο ταχυτήτων τύπου «Cotal». To 1953 η εταιρεία παρουσίασε ένα όμορφο αεροδυναμικό coupe, το «G72» ή «2300 Sport» των 105 ίππων, με αναβαθμισμένο twin-cam κινητήρα 2.3 λίτρων. Με το αυτοκίνητο αυτό έλαβε μέρος για τρία συνεχόμενα χρόνια, από το 1955 έως και το 1957, στις «24 ώρες» του Λε Μαν. Παρά ταύτα όμως, τα συσσωρευμένα από χρόνια οικονομικά προβλήματα που αντιμετώπιζε έφεραν τη Salmson πίσω από την κουρτίνα, καθώς το 1957 απορροφήθηκε εξ ολοκλήρου από τη Regie Renault. Το τελευταίο της μοντέλο ήταν μια τετράθυρη saloon έκδοση του «G72», με μακρύτερο μεταξόνιο από το αντίστοιχο coupe.

SALMSON S4 61

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 1.730 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 75 mm x 98 mm
Ισχύς: 55 ίπποι στις 4.700 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Μήκος: 4.510 χλστ.
Πλάτος: 1.650 χλστ.
Ύψος: 1.570 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.850 χλστ.
Βάρος: 1.092 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1938-1951

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Bibliotheque Nationale de France