Carhistory.gr Logo
  » iron curtain » Soviet F1
Soviet F1
iron curtain

Η σειρά αγώνων Soviet F1, κυρίως με τη μορφή σιρκουί πόλεων, διεξαγόταν στις χώρες της τότε σοσιαλιστικής Ευρώπης από το 1960 έως το 1976 (εκτός των ετών 1961-1962 και 1968).

Η Σοβιετική Formula 1 δεν ήταν τίποτα παραπάνω από ένα όνομα, αφού στην πραγματικότητα τα μονοθέσια που συμμετείχαν σε αυτήν, αγωνίζονταν σύμφωνα με τους κανονισμούς της Formula Libre. Μόνο τρία αυτοκίνητα κατάφεραν, από κατασκευαστικής πλευράς, να βρεθούν κοντά στααληθινάδημιουργήματα της F1. Η πρώτη απόπειρα εντός των συνόρων της ΕΣΣΔ για ένα αληθινό αγωνιστικό της Formula 1 χρονολογείται την περίοδο 1963-1965, κατά την οποία κατασκευαζόταν στο εργοστάσιο της ΜΖΜΑ στη Μόσχα το φιλόδοξο μονοθέσιο Moskvich-GD1. Διέθετεκινητήρα των 1.5 λίτρων, σύμφωνο με τις ισχύουσες τότε προδιαγραφές της FIA για την κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού, με στόχο στην τελική του μορφή να φτάσει σε ισχύ τους 200 ίππους στις 10.000 σ.α.λ. Όμως, οι καθυστερήσεις στο χρονοδιάγραμμά του τον έβγαλαν εκτός κανονισμών πριν καν ολοκληρωθεί, αφού από τις αρχές του 1966 η χωρητικότητα των κινητήρων της Formula 1 ανέβηκε στα τρία λίτρα. Δύο χρόνια νωρίτερα (1964) η Estonia είχε παρουσιάσει το Mk 10, με κινητήρα 2.5 λίτρων. Κατασκευάστηκε μόνο ένα.

HADI-8 & MADI-01
Η δεύτερη προσπάθεια έγινε με το HADI-8, το οποίο έλαβε μέρος στο Πρωτάθλημα της Ένωσης Σοβιετικών Σοσιαλιστικών Δημοκρατιών το 1971. Η κατασκευή του σασί του έμοιαζε με εκείνη των αυτοκινήτων που συμμετείχαν στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα της Formula 1, στα τέλη της δεκαετίας του '60. Όμως ο V8 κινητήρας του απείχε πολύ από το είναι ανταγωνιστικός, σύμφωνα με τα δυτικά πρότυπα, αφού ήταν μόλις δίλιτρος και απέδιδε 340 ίππους στις 6.500 στροφές ανά λεπτό. Αν ένα ισχυρότερο μηχανικό σύνολο είχε εγκατασταθεί σε αυτό το αυτοκίνητο, στο ενδεχόμενο συμμετοχής του στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα F1 εκείνης της χρονιάς, θα ήταν μάλλον σε θέση να ανταγωνιστεί τις ιδιωτικές Brabham και τις Μarch. Το MADI-01, το τρίτο αυτοκίνητο τύπου Formula 1, εμφανίστηκε το 1973. O κατασκευαστής του S.Gess-de-Kalve είχε ως πρότυπο την πολύ επιτυχημένη Lotus 72. Όμως, το μονοθέσιο εκείνο καταδικάστηκε ευθύς εξ αρχής, αφού ο τρίλιτρος κινητήρας του -βασισμένος σε ένα μπλοκ από τα αποθέματα της Volga- απέδιδε μόνο 125 ίππους, με συνέπεια κάθε προσπάθεια για σημαντική διάκριση να είναι αδύνατη.

O επίλογος της διοργάνωσης

Ο τεχνικός κανονισμός της Σοβιετικής Formula 1 ήταν παρόμοιος με την F1 σε γενικές γραμμές, αλλά κάποιες φορές υπήρχαν εξαιρέσεις: Το 1969 τα σπορ αυτοκίνητα με χωρητικότητα κινητήρα επτά λίτρων είχαν τη δυνατότητα να λάβουν μέρος στο Πρωτάθλημα, καθώς το δικό τους έληξε άδοξα δυό χρόνια νωρίτερα, με συνέπεια αξιόλογα αγωνιστικά (όπως το ZIL-112S, που έμοιαζε με την αμερικάνικη Cobra) να μένουν παροπλισμένα. Η Σοβιετική F1 διοργανώθηκε για τελευταία φορά το 1976. Άλλωστε, κατά τη διάρκεια των προηγούμενων σεζόν είχε ήδη μετατραπεί σε μια μίξη από Formula 3 και Formula Vostok, που ήταν οι πιο δημοφιλείς αγωνιστικές κατηγορίες στην ΕΣΣΔ.

ΟΙ ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΕΣ

SOVIET F1

1960 V. Shakhverdov GA-22 Volga
1961 Δεν διεξήχθη
1962 Δεν διεξήχθη
1963 Yu. Chvirov Moskvich-G4
1964 G. Surguchev Melkus-63 Wartburg
1965 V. Shavelev Moskvich-G4
1966 V. Bubnov Moskvich-G4
1967 E. Pavlov ASK
1968 Δεν διεξήχθη
1969 V. Rzhechitski Moskvich-G5
1970 Yu. Andreev de Sanctis Cosworth
1971 M. Laiv Estonia-14 Volga
1972 Yu. Ternetski Moskvich-G5M
1973 N. Kazakov Moskvich-G5Μ
1974 H. Saarm Estonia-17 Volga
1975 G. Dgebuadze Estonia-16M Moskvich
1976 V. Grekov Estonia-18

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας