Carhistory.gr Logo
  » product » 1915-1950 » Steyer 220
Steyer 220
1915-1950
Το επιτυχημένο αυστριακό μοντέλο, που χρησιμοποιήθηκε ως «όχημα ελευθερίας» για την επική απόδραση τεσσάρων κρατουμένων από το στρατόπεδο εξόντωσης του Auschwitz.

Τα «120 Super», «125 Super» και «220» ήταν μια σειρά μοντέλων της μεσαίας κατηγορίας, που παρήγαγε η αυστριακή εταιρεία«Steyr-Daimler-Puch» από το 1935 μέχρι το 1941. Το αμάξωμά τους ήταν συγγενές στην εμφάνιση με το μικρότερων διαστάσεων και τετρακύλινδρο Steyer «100». Σχεδιάστηκαν από τον τεχνικό διευθυντή Karl Jenschke (1899-1969) και έφεραν σημαντικά στοιχεία αεροδυναμικής, με τις πιο εξεζητημένες εκδόσεις τους να έχουν την υπογραφή της«Gläser Karosserie GmbH»από τη Δρέσδη. Η σειρά «120 Super»εμφανίστηκε το 1935 και ήταν εφοδιασμένη με εξακύλινδρο σε σειρά κινητήρα των 1.990 κυβικών εκατοστών, που συνδυαζόταν με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτωντων τεσσάρων σχέσεων, το οποίο μετέδιδε την κίνηση στους πίσω τροχούς. Πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάρτηση είχαν τα φύλλα σούστας (εγκάρσια εμπρός, ελλειπτικά πίσω). Στην τετράθυρη sedan εκδοχή του μοντέλου οι πίσω πόρτες άνοιγαν με αντίθετη φορά, ενώ η απουσία μεσαίας κολώνας χάριζε μεγαλύτερη ευκολία στην επιβίβαση και την αποβίβαση. Το 1936 το «120 Super»έφυγε από το προσκήνιο, αριθμώντας συνολικά 1.200 μονάδες παραγωγής. Τη θέση του πήρε το «125 Super», με τη χωρητικότητα του κινητήρα του αυξημένη στα 2.078 κυβικά εκατοστά, αλλά με την ίδια ισχύ (50 ίπποι). Ωστόσο, έμεινε στη γκάμα της εταιρείας μόνο ένα χρόνο και η συνολική του παραγωγή δεν ξεπέρασε τις 200 μονάδες. Το 1937 η Steyer παρουσίασε το «220», το οποίο εκτός του μεγαλύτερου κινητήρα, δεν έφερε διαφορές στην εξωτερική εμφάνιση από τους προκατόχους του. Το εξακύλινδρο σε σειρά μηχανικό του σύνολο διέθετε πλέον χωρητικότητα 2.260 κυβικών εκατοστών και ισχύ 55 ίππων. Η σειρά «220» κυκλοφόρησε σε τέσσερις τύπους αμαξώματος: Limousine των πέντε θέσεων και convertible, αλλά και σε δύο cabriolet εκδοχές, που όπως προαναφέραμε έβλεπαν το φως της ημέρας στις εγκαταστάσεις της αμαξοποΐας «Gläser»στη Δρέσδη. Το ελαφρύ και άκαμπτο πλαίσιο του αυτοκινήτου, σε συνδυασμό πλέον και με την ανεξάρτητη ανάρτηση σε όλους τους τροχούς, καθιστούσε ιδιαίτερα ευχάριστο τον χειρισμό του και συνολικότερα τη συμβίωση μαζί του. Αυτοί ήταν οι λόγοι που έγινε δημοφιλές και σημείωσε επιτυχία, παραμένοντας στη γκάμα της εταιρείας μέχρι το 1941 και αριθμώντας 5.900 μονάδες παραγωγής. Στη διάρκεια του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου, η cabriolet διαμόρφωση αυτού του μοντέλου χρησιμοποιήθηκε ευρέως από ανώτερους διοικητές και αξιωματικούς του ναζιστικού καθεστώτος.

Φυγή από την κόλαση...
Στις 20 Ιουνίου 1942, ένα Steyr «220»με sedan αμάξωμα που ανήκε στον διοικητή του Auschwitz Rudolf Höss (ή κατά άλλους στον υποδιοικητή του) έγινε το μέσο με το οποίο απέδρασαν από εκεί τρεις Πολωνοί και ένας Ουκρανός. Ελάχιστοι άνθρωποι κατόρθωσαν να διαφύγουν από αυτό το διαβόητο στρατόπεδο εξόντωσης, στα έξι χρόνια της λειτουργίας του. Οι τέσσερις δραπέτες (ο αντιστασιακός Kazimierz Piechowski, ο υπολοχαγός του στρατού Stanisław Gustaw Jaster, ο ιερέας Jοzef Lempart και ο μηχανικός αυτοκινήτων Eugeniusz Bendera από την Ουκρανία) αξιοποίησαν με βάση ένα καλά μελετημένο σχέδιο την εμπειρία από τη συμμετοχή τους σε διάφορες αγγαρείες του στρατοπέδου. Έχοντας πρόσβαση σε τομείς που για άλλους κρατούμενους ήταν απαγορευμένοι, παραβίασαν αποθήκες με είδη ρουχισμού και ντύθηκαν με στολές των SS, φθάνοντας ως την πύλη καλά οπλισμένοι. Είχαν μαζί τους και οκτώ χειροβομβίδες, για την περίπτωση που τα πράγματα δεν πήγαιναν καλά. Ο φρουρός δεν άνοιξε αμέσως την μπάρα όταν έφτασαν με το αυτοκίνητο εμπρός του, ενώ από τους τέσσερίς τους μόνον ο ένας ήξερε γερμανικά. Ύστερα από αρκετά δευτερόλεπτα αγωνίας που φάνηκαν αιώνας, ο Piechowski άνοιξε την πόρτα του συνοδηγού, ώστε να δει ο φύλακας το διακριτικό του βαθμού του. Κατόπιν, του έκανε παρατήρηση ως «ανώτερος» και η μπάρα άνοιξε. Έπειτα, οδήγησαν γεμάτοι αγωνία για δύο ώρες, ώσπου τελικά έφτασαν ασφαλείς στο δάσος. Η επιτυχημένη απόδρασή τους διαδόθηκε από στόμα σε στόμα και επέδρασε θετικά στην καταρρακωμένη ψυχολογία των έγκλειστων, αφού απέδειξε πως όσο ισχυρός κι αν ήταν ο εχθρός, υπήρχε τρόπος να νικηθεί. Φυσικά, η ενέργεια εκείνη μνημονεύεται ακόμα και σήμερα, σε εκπομπές αφιερωμένες στον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο και στα δεινά που έφερε στη χώρα. Άλλωστε, ήταν μια πράξη ηρωική...

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

STEYER 220 CABRIOLET
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 2.260 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 73 mm x 90 mm
Καρμπιρατέρ: 1 Solex
Ισχύς: 55 ίπποι στις 3.600 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 120 χλμ./ώρα
Μήκος: 4.570 χλστ.
Πλάτος: 1.610 χλστ.
Ύψος: 1.560 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.840 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.340 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.340 χλστ.
Βάρος: 1.260 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1937-1941
Μονάδες παραγωγής: 5.900 (όλοι οι τύποι)

credits

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας