Carhistory.gr Logo
  » LCV » Subaru Sambar
Subaru Sambar
LCV

Η πρώτη γενιά του λιλιπούτειου επαγγελματικού μοντέλου της Fuji Heavy Industries...

To Sambar είναι ένα πολύ μικρό όχημα που κατασκευάζεται από την Subaru, την θυγατρική της Fuji Heavy Industries, ειδικά για την ιαπωνική αγορά. Πρόκειται για το πρώτο χρονολογικά Keitora της χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου, με τη συγκεκριμένη έκφραση να ορίζει το «φορτηγό της κατηγορίας Kei». Βρίσκεται ακόμα στην παραγωγή, διανύοντας την έβδομη γενιά του. Εξακολουθεί να είναι δημοφιλές στην τοπική αγορά, ενώ παράγεται επίσης στην Ιαπωνία, στην Κίνα, στη Νότιο Κορέα, καθώς και στη Φινλανδία. Από το ξεκίνημα της εμπορικής σταδιοδρομίας του, το 1961, ενστερνίζεται τη φιλοσοφία του «όλα πίσω» (μετάδοση κίνησης, κινητήρας), με την υποσημείωση ότι από το 1980 προσφέρεται προαιρετικά και με τετρακίνηση. Οι δύο πρώτες γενιές του χρησιμοποιούσαν τον αερόψυκτο κινητήρα των 356 κυβικών εκατοστών του Subaru 360. Στη συνέχεια χρέη μηχανικού συνόλου ανέλαβε ο υδρόψυκτος των Rex, Vivio και το Pleo. To Sambar ήταν το πρώτο φορτηγό της Kei κατηγορίας με σχεδιασμό cabover, δηλαδή με την καμπίνα των επιβατών να εκτείνεται επάνω και εμπρός από τον μπροστινό άξονα. Η ονομασία του είναι παρόμοια (για την ακρίβεια, ένα γράμμα μόνο λείπει) με το φιλοσοφίας «όλα πίσω» Volkswagen Typ 2 που παρουσιάστηκε το 1951 και είχε σχεδιασμό (μαντέψτε!) cabover.

1961–1966: H πρώτη γενιά
Εμπνευσμένο από ένα από τα πρώτα microvans, το Fiat 600 Multipla του 1957, το Sambar πρώτης γενιάς βασίστηκε στο πάτωμα του Subaru 360. Παρουσιάστηκε επίσημα στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου του Τόκιο το 1960 και κυκλοφόρησε σε τρεις διαμορφώσεις αμαξώματος (mini λεωφορείο-επιβατικό, van, pick-up). Το one-box (ενός όγκου) μοντέλο διέθετε πλαίσιο τύπου σκάλας και ανεξάρτητες αναρτήσεις σε όλους τους τροχούς. Ο κινητήρας των 356 κυβικών εκατοστών και ισχύος 18 ίππων που χρησιμοποιούσε, προσεγγιζόταν για συντήρηση ή επισκευή από μια καταπακτή που βρισκόταν στο εσωτερικό του οχήματος. Οι εμπρός πόρτες άνοιγαν προς τα πίσω, ενώ στην επιβατική έκδοση οι πίσω πόρτες ακολουθούσαν τη συμβατική οδό. Μεγάλος αντίπαλός του ήταν το Carry, η επαγγελματική έκδοση του Suzulight, που επίσης υιοθετούσε τον σχεδιασμό cabover και είχε τον κινητήρα τοποθετημένο μπροστά. Το 1966 έδωσε τη θέση του στη δεύτερη γενιά.

Kei cars

Με τον χαρακτηρισμό αυτό, ο οποίος σε ελεύθερη μετάφραση αποδίδεται ως ελαφρά αυτοκίνητα, ορίζονται όλα τα micro-mini μοντέλα της ιαπωνικής αγοράς. Εκτός από επιβατικά αυτοκίνητα, η κατηγορία αυτή περιλαμβάνει επίσης μικρά ημιφορτηγά και φορτηγά. Η ανάπτυξή τους, όπως και η υψηλή δημοτικότητά τους στην αγορά της Ιαπωνίας, μετρά ήδη αρκετές δεκαετίες. Τα kei cars οφείλουν την ύπαρξή τους στις πρωτοβουλίες των ιαπωνικών κυβερνήσεων των μεταπολεμικών χρόνων, οι οποίες είχαν στόχο να προωθήσουν τις μηχανοκίνητες μεταφορές στα λαϊκά στρώματα, εφαρμόζοντας ιδιαίτερα ευνοϊκές φορολογικές και ασφαλιστικές ρυθμίσεις. Οι αγροτικές περιοχές εξαιρούνται από την υποχρέωση να πιστοποιούν ότι υπάρχει επαρκής χώρος στάθμευσης γι αυτά. Η εμπορική επιτυχία τους στην αγορά της χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου είναι μεγάλη, όμως το πολύ εξειδικευμένο ύφος τους και οι μικρές τους διαστάσεις αποτελούν τροχοπέδη για την εκτός Ιαπωνίας σταδιοδρομία τους. Τα αυτοκίνητα αυτής της κατηγορίας διαθέτουν κίτρινες πινακίδες, με μαύρους αριθμούς σε κίτρινο φόντο για τα επιβατικά μοντέλα και κίτρινους σε μαύρο φόντο για τα μικρά ημιφορτηγά και τα μικρά φορτηγά. Επειδή oι κανονισμοί περιορίζουν μόνο το μέγεθος και τη χωρητικότητα του κινητήρα, οι κατασκευαστές έχουν συχνά τη δυνατότητα να εισαγάγουν σε αυτά πολλές προηγμένες τεχνολογίες.

ΟΡΙΑ ΚΥΒΙΣΜΟΥ KEI CARS
360κ.εκ. (1949–1975)
550 κ.εκ. (1976–1990)
660 κ.εκ. (1990–)

ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Σχεδιαστής: Shinroku Momose
Kινητήρας: ΕΚ31 τοποθετημένος πίσω
Κυβισμός: 356 κ.εκ.
Ισχύς: 18 ίπποι
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 3 σχέσεων
Μήκος: 2.990 χλστ.
Πλάτος: 1.300 χλστ.
Ύψος: 1.520 χλστ.
Μεταξόνιο: 1.670 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: χλστ.
Βάρος: 470 κιλά (van), 395 (pick-up)
Περίοδος παραγωγής: 1961-1966

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Subaru