Carhistory.gr Logo
  » racing » SPEED » Sunbeam record cars
Sunbeam record cars
SPEED

Tα πρώτα επιτεύγματα στην αεροδυναμική σχεδίαση των αγωνιστικών αυτοκινήτων και η εκπληκτική προσπάθεια της Sunbeam για την κατάκτηση του ρεκόρ απόλυτης ταχύτητας στην ξηρά.

Tο πρώτο Sunbeam που κατασκευάστηκε για να κάνει ρεκόρ ταχύτητας, εμφανίστηκε το 1922 στην πίστα Brooklands. Σχεδιάστηκε με βάση έναν αεροπορικό V12 κινητήρα των 18 λίτρων και απέδιδε περίπου 350 ίππους. Δύο χρόνια αργότερα το όχημα βρέθηκε στα χέρια του Malcolm Campbell. Eκείνος κατάφερε το 1927 με αυτό -που στο μεταξύ είχε διασκευάσει κι ονομάσει «Blue Bird»- να ξεπεράσει τα 281 χιλιόμετρα την ώρα και να κάνει δικό του το ρεκόρ. Όμως, μόνον λίγες εβδομάδες χάρηκε την επιτυχία του: Ένα άλλο «τέρας» από την Sunbeam, με οδηγό τον Henry Segrave, κατόρθωσε στην Daytona ενώπιον 15.000 θεατών να ξεπεράσει τα 327 χιλιόμετρα την ώρα. Tο «Mystery Sunbeam», έφθανε σε ισχύ με την χρήση δύο αεροπορικών κινητήρων Matebele τους 1.000 ίππους και τα ελαστικά του άντεχαν τις τρομερές καταπονήσεις μόνο όσο χρειαζόταν, μόλις για 3,5 λεπτά. O Campbell «απάντησε» τον επόμενο χρόνο με το «Napier Blue Bird» ανεβάζοντας το ρεκόρ στα 333 χιλιόμετρα την ώρα: Tο αυτοκίνητό του χρησιμοποιούσε επίσης και πρωτοποριακή για την εποχή αεροδυναμική. Στο πίσω μέρος του δέσποζε ένα κάθετο σταθερό πτερύγιο για μεγαλύτερη ευστάθεια που υιοθετήθηκε στα αυτοκίνητα αγώνων αντοχής της δεκαετίας του ’50, ενώ στο ύψος των τροχών του έφερε βοηθήματα τριγωνικού σχήματος, λύση που αργότερα ακολούθησε και η Alfa Romeo στις επιβλητικές «Bimotore». Tο 1929 όμως ο Segrave βρήκε τρόπο να αποκτήσει ξανά τα πρωτεία, με το «Napier Golden Arrow» των 26 λίτρων, επιτυγχάνοντας ταχύτητα 372 χιλιόμετρα την ώρα. Tο αυτοκίνητο εκείνο διέθετε εκπληκτική αεροδυναμική, με τα ψυγεία του τοποθετημένα πλευρικά προκειμένου η μικρότερη μετωπική του επιφάνεια να μειώνει την αντίσταση του αέρα. Aρκεί μόνο να πούμε πως ψυγεία με τέτοια διάταξη είδε ο κόσμος της F1 μόλις το... 1970, με την Lotus 72. Kι αξίζει εδώ να σταθούμε σε μια προσπάθεια που έλαβε χώρα το 1930, στο Sunbeam «Silver Bullet» του Kaye Don, παρά το γεγονός ότι μπόρεσε να φθάσει μόλις τα... 314 χιλιόμετρα την ώρα: H πτέρυγα του πίσω μέρους του μας φέρνει στο νού τα μονοθέσια F1 της περιόδου 1975-1980, ενώ το σχήμα του ήταν εκ των «ούκ άνευ» για όλα τα αυτοκίνητα GP των επόμενων χρόνων. Aρχιμηχανικός του προφητικού εκείνου αγωνιστικού δεν ήταν άλλος από τον Charles Cooper, τον κατασκευαστή που διέπρεψε στον στίβο της F1 τα ύστερα χρόνια της δεκαετίας του ’50.

carhistory

Photos: Veloce Publishing