Carhistory.gr Logo
  » microcars » TZ Sider
TZ Sider
microcars

Με το όνομα TZ Sider είναι καταχωρημένο στα αυτοκινητιστικά αρχεία ένα μοντέλο της κατηγορίας των microcars, άσημο και ολιγάριθμο, που παραγόταν στην Ισπανία από το 1956 μέχρι το 1960.

Το όνομά του προέρχεται από τα αρχικά του κατασκευαστή «Talleres Zaragoza», μιας εταιρείαςμε έδρα την πόλη της Pilar. Τα χαρακτηριστικά της εποχής που παρουσιάστηκε, ευνοούσαν την ανάπτυξη ενός τόσο μικρού αυτοκινήτου, οικονομικού σε λειτουργία και ιδανικού στις ασφυκτικές συνθήκες της πόλης. Άλλωστε, σε όλη τη Δυτική Ευρώπη τα microcars έκαναν σεβαστές πωλήσεις, οπότε η επέκτασή τους στην φτωχή κι ανεξερεύνητη ακόμη ισπανική αγορά θα μπορούσε να είναι μια κερδοφόρα επένδυση. Έτσι σκέφτηκαν και οι άνθρωποι στη Zaragoza παρουσιάζοντας το μικρό τους τετράτροχο δημιούργημα, που όμως συνέπεσε με την εμφάνιση του Seat 600, του πιο σημαντικού αυτοκινήτου που κατασκευάστηκε ποτέ στην Ιβηρική χερσόνησο. Η εταιρεία «Sociedad Espanola de Automoviles de Turismo» (SΕΑΤ) είχε ιδρυθεί στις 9 Μαΐου 1950 με σκοπό την αναπαραγωγή, αυτούσια ή με παραλλαγές, των αυτοκινήτων της Fiat στην Iσπανία. Η έναρξη των εργασιών της, έλαβε χώρα στις 18 Ιουνίου 1953. Ξεκίνησε την παρουσία της στην αγορά με το 4κύλινδρο «1400», που διατηρήθηκε στην γκάμα της ως το 1956. Έπειτα, άρχισε η παραγωγή της σειράς «600», που είχε τον κινητήρα τοποθετημένο πίσω. Το μοντέλο που καθιέρωσε την ιδιοκτησία αυτοκινήτου στην ισπανική κοινωνία στα χρόνια της αργής ανάκαμψης της χώρας από τις συνέπειες του Εμφυλίου Πολέμου, ήταν φυσικό να επικαλύψει και όλες τις άλλες προσπάθειες από μικρότερης εμβέλειας κατασκευαστές. Το TZ Sider δεν αποτέλεσε εξαίρεση, με δεδομένο ότι η «Talleres Zaragoza» δεν ήταν δα και οικονομικός κολοσσός.

Sider T-22.000.12
Έχοντας μια από τις πιο περίεργες κωδικοποιήσεις που έχουμε συναντήσει, το Sider (που αρχικά η εταιρεία ήθελε να ονομάσει Leader) ήταν ένα μικροσκοπικό τετραθέσιο sedan/saloon με δύο πόρτες και με σχεδίαση που δεν διεκδικούσε δάφνες πρωτοτυπίας. Ο δίχρονος αερόψυκτος δικύλινδρος κινητήρας του (αρχικά των 296 εκ.εκ. με απόδοση 14 ίππων, στη συνέχεια των 350 κ.εκ. με ισχύ 18 ίππων) ήταν τοποθετημένος εμπρός και συνδυαζόταν με ένα χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των τεσσάρων σχέσεων, που έστελνε την κίνηση στους εμπρός τροχούς. Το αμάξωμα ήταν αυτοφερόμενο, ενώ το μοντέλο διέθετε εμπρός και πίσω ανεξάρτητη ανάρτηση με σπειροειδή ελατήρια και τηλεσκοπικά υδραυλικά αμορτισέρ και στους τέσσερις τροχούς. Το βάρος του TZ Sider ήταν 450 κιλά και η τελική ταχύτητα του αυτοκινήτου έφτανε τα 95 χιλιόμετρα την ώρα.

Ασάφειες και περίεργα
Οι πηγές δεν συμφωνούν στο πόσα ακριβώς TZ Sider παρήχθησαν, με κάποιες από αυτές να αναφέρουν 15 μονάδες συνολικά, ενώ άλλες να μιλούν για 20. Επίσης ασυμφωνία υπάρχει και στην κατασκευαστική τους περίοδο, που ίσως ήταν διετής (1956-1958). Το μόνο σίγουρο είναι ότι όλα τα αυτοκίνητα ήταν κόκκινα. Το αξιοπερίεργο είναι ότι το μοντέλο συμπεριλαμβανόταν στον κατάλογο του φημισμένου ετήσιου ελβετικού περιοδικού Revue Automobile, για αρκετά χρόνια μετά το τέλος της σταδιοδρομίας του, χωρίς κανένας να το αντιληφθεί εγκαίρως και να το διαγράψει. Βέβαια, ακόμη κι αν αυτό είχε συμβεί στην ώρα του, κάποιος θα βρισκόταν να γράψει δυό κουβέντες γι αυτό.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

TZ SIDER T-22.000.12 (1966)
Aμάξωμα: δίθυρο saloon
Kινητήρας: δίχρονος δικύλινδρος αερόψυκτος σε σειρά
Κυβισμός: 350 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 62 mm x 58 mm
Σχέση συμπίεσης: 6.5:1
Ισχύς: 18 ίπποι στις 4.500 σ.α.λ.
Ροπή: 27 Nm στις 4.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 95 χλμ/ώρα
Μήκος: 3.200 χλστ.
Πλάτος: 1.300 χλστ.
Ύψος: 1.200 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.000 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.090 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.090 χλστ.
Ελαστικά εμπρός: 450-10
Ελαστικά πίσω: 450-10
Βάρος: 450 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1956-1960
Μονάδες παραγωγής:
15-20

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Source: Historia del automóvil en Zaragoza, Pablo Valdés Salinas