Carhistory.gr Logo
  » lost names » Tatra 77
Tatra 77
lost names
Το κορυφαίο μηχανολογικό αριστούργημα επί τροχών της πάλαι ποτέ Τσεχοσλοβακίας ήταν το πρώτο αεροδυναμικά σχεδιασμένο μοντέλο μαζικής παραγωγής στην ιστορία της Αυτοκίνησης.

Η Tatra είχε ξεκινήσει την κατασκευή αυτοκινήτων το 1897 στην πόλη Koprivnice της Μοραβίας (που σήμερα ανήκει στην Τσεχία) και είναι η τρίτη αρχαιότερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο. Κάθε τι σχετικό με το νέο της μοντέλο της κρατήθηκε ως επτασφράγιστο μυστικό από την εταιρεία, ως την επίσημη παρουσίασή του στις 3 Μαΐου 1934, στην έκθεση της Πράγας. Το T77 εντυπωσίασε το κοινό και τους δημοσιογράφους, όχι με τη λογική του όλα πίσω (κινητήρας-μετάδοση κίνησης) που δεν ήταν ασυνήθιστη τότε, αλλά με το επαναστατικής σύλληψης αεροδυναμικό αμάξωμά του, που είχε το σχήμα της σταγόνας. Οι άνθρωποι του Τύπου έστειλαν διθυράμβους στις εφημερίδες που εργάζονταν, καταγράφοντας τις πρώτες τους εντυπώσεις από τη διαδρομή Πράγα-Κάρλοβι Βάρι, όπου το κοντέρ έγραφε τελική ταχύτητα 145 χλμ./ώρα, ενώ πολύ συχνά περνούσε με άνεση τα 100. Τον ίδιο χρόνο το αυτοκίνητο παρουσιάστηκε και στο Παρίσι, όπου επίσης έγινε δεκτό με ενθουσιασμό. Εκεί κάπου προέκυψε και η πρώτη κινηματογραφική του εμφάνιση, με τον σκηνοθέτη Maurice Elvey να του δίνει σημαντικό ρόλο στην ταινία επιστημονικής φαντασίας The Transatlantic Tunnel.



Υπάρχει όμως άλλη μια ιστορία περισσότερο χαρακτηριστική, όπου το Τ77 ήταν ο πρωταγωνιστής της κι έχει να κάνει με τον δικτάτορα της Γερμανίας. Ο Αdolf Hitler γνώριζε καλά τα Tatra και τα εκτιμούσε, ήδη από την εποχή προ της απόπειρας πραξικοπήματος στη μπυραρία του Μονάχου (1923), καθώς επιβαίνοντας σε ένα αερόψυκτο δικύλινδρο Type 11 Tatraplan των 1.1 λίτρων όργωνε τη χώρα από άκρη σε άκρη, προπαγανδίζοντας τις ακραίες πολιτικές του απόψεις. Ένδεκα χρόνια αργότερα ο ηγέτης των Ναζί επισκέφθηκε το περίπτερο της τσεχοσλοβάκικης εταιρείας στη έκθεση του Βερολίνου και συναντώντας εκεί τον Χανς Λεντβίνκα, που δεν έδειξε ποτέ να δυσαρεστείται από την πολύ καλή επαγγελματική του σχέση με το NSDAP, τον ρώτησε: Τι καινούργιο και ενδιαφέρον έχεις να μου δείξεις, φέτος; Εκείνος, του έδειξε το αυτοκίνητο που βρισκόταν πίσω του, το Τyp 77.

Xαρακτηριστικά
Το Tatra Typ 77 σχεδιάστηκε, υπό την διεύθυνση του Hans Ledwinka, από τον Erich Übelacker και τον μηχανικό-αεροδυναμιστή Paul Jaray. Ο τελευταίος είχε προηγούμενα δουλέψει στα αερόπλοια της Luftschiffbau Zeppelin, στη σήραγγα της οποίας δοκιμάστηκε από τον ίδιο η αεροδυναμική του μοντέλου. Είχε κιβωτιόσχημο στο κέντρο σωληνωτό σασί από χάλυβα, ενώ κάτω από το τριγωνικού σχήματος πίσω καπό του ήταν εγκατεστημένος ένας αερόψυκτος V8 κινητήραςτων τριών λίτρων, απόδοσης 60 ίππων. Το συγκεκριμένο μηχανικό σύνολο είχε προηγμένες τεχνολογικές εφαρμογές για την εποχή του, όπως άλλωστε το συνήθιζε ο Ledwinka: Bαλβίδες επικεφαλής, ημισφαιρικούς θαλάμους καύσης, ξηρό κάρτερ και εκτεταμένη χρήση ελαφρών κραμάτων αλουμινίου. Ο μέσος συντελεστής οπισθέλκουσας του με πλήρως ανεξάρτητη ανάρτηση Τyp 77 ήταν 0,2455 και του μεταγενέστερου 77a 0,212, αν και πολλοί υποστηρίζουν ότι αυτοί οι αριθμοί αναφέρονται στο κλίμακας 1:5 μοντέλο και όχι στο 1:1. Διάδοχος του V570, το Tatra Typ 77 κυκλοφόρησε αρχικά με τον κινητήρα των 2.973 κ.εκ., για να αποκτήσει τον επόμενο χρόνο και μεταλύτερου κυβισμού έκδοση, των 3.4 λίτρων και των 75 ίππων (77a), με ένα τρίτο φανάρι να βρίσκει θέση στο κέντρο του εμπρός μέρους. Αμφότερα τα μηχανικά του σύνολα ήταν όπως προαναφέραμε εγκατεστημένα στο πίσω μέρος του αμαξώματος και η κίνηση στους πίσω τροχούς μεταδιδόταν μέσω ενός χειροκίνητου κιβωτίου ταχυτήτων των τεσσάρων σχέσεων. Οι εξωτερικές του διαστάσεις ήταν μεγάλες, με το μήκος του να κυμαίνεται από 5 έως 5,4 μέτρα ανάλογα με την έκδοση (77 ή 77a) και το μεταξόνιό του να ανέρχεται στα 3,15 μέτρα, εξασφαλίζοντας άπλετο χώρο για τους πίσω επιβάτες. To πλάτος του ήταν 1,65 μέτρα και το ύψος του διαμορφωνόταν (επίσης ανάλογα με την έκδοση) από 1,42 έως 1,6 μέτρα. Το βάρος του έφθανε τα 1.700 κιλά, με το 77a να ζυγίζει 100 κιλά περισσότερο. Το Tatra 77 είχε δερμάτινο εσωτερικό, με προσεγμένη δουλειά στο χέρι. Μερικά από τα αυτοκίνητα είχαν ένα γυάλινο χώρισμα ανάμεσα στα εμπρός και στα πίσω καθίσματα, ενώ κάποια από αυτά ήταν διαθέσιμα και με συρόμενη οροφή. Υπήρχε επίσης και έκδοση με το τιμόνι στο κέντρο του ταμπλό και τους εμπρός επιβάτες να εγκαθίστανται ένθεν και ένθεν του οδηγού, με τα καθίσματά τους ελαφρά προς τα πίσω, όπως στις τριθέσιες ΜcLaren F1 της δεκαετίας του '90. Η συνολική εικόνα έκλεινε με την πεποίθηση όλων ότι ήταν ένα αυτοκίνητο πολύ μπροστά από την εποχή του, με ανακλινόμενους προβολείς και καθίσματα, που επίσης διέθετε καλυμμένους πίσω τροχούς και πτερύγιο στο πίσω καπό. Το μόνο που δυσαρεστούσε τον Ledwinka ήταν η αίσθηση των περίσσιων κιλών στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου, η οποία εξαλείφθηκε με την παρουσίαση του Typ 87, όπου η κατανομή του βάρους ήταν δικαιότερη. 

Hans Ledwinka, ο δημιουργός
Tεράστια προσωπικότητα της Αυτοκίνησης και με κύρος ισότιμο με του Καθηγητή Ferdinand Porsche. Αυστριακός στην καταγωγή και με επαγγελματική δράση στα χρόνια του Μεσοπολέμου εξ ολοκλήρου στην τότε Τσεχοσλοβακία, σχεδίασε αυτοκίνητα, φορτηγά, τανκς, λεωφορεία, έλκηθρα και ατμομηχανές. Του ανήκει ένα πλήθος «μικρών» ιδεών με άμεση εφαρμογή σε κάθε είδους τετράτροχο, παγκόσμια αναγνωρισμένων σήμερα παρά το γεγονός ότι δεν είναι ευρύτερα γνωστό ποιός είχε την πατρότητά τους. Ακόμα και οι βασικές γραμμές του περίφημου «σκαθαριού» της VW είναι δικές του, αφού εκείνος ήταν ο πρωτοπόρος κι ο πρώτος εξερευνητής τέτοιου είδους σχεδιαστικών λύσεων. Ο Ledwinka ήταν επίσης ο εμπνευστής και δημιουργός όλων των Τatra από το 1923 μέχρι την έναρξη του πολέμου. Ως αποκορύφωμα της σταδιοδρομίας του θεωρείται το Τatra «Type 77» του 1934.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΤΑΤRA TYP 77
Πρώτη εμφάνιση: Πράγα Μάιος 1934
Kινητήρας: Δικύλινδρος αερόψυκτος
Κυβισμός: 2.973 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 75 mm x 84 mm
Σχέση συμπίεσης: 5.3:1
Ισχύς: 59 ίπποι στις 3.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 145 χλμ/ώρα
Μήκος: 5.000 χλστ.
Πλάτος: 1.650 χλστ.
Ύψος: 1.420 χλστ.
Μεταξόνιο: 3.150 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.250 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.250 χλστ.
Βάρος: 1.700 κιλά

credits

Source & photos: tatraworld.nl, hemmings.com, wheelsage.org.

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας