Carhistory.gr Logo
  » sportscars » Toyota 2000 GT
Toyota 2000 GT
sportscars

Το πανέμορφο διθέσιο μοντέλο της δεκαετίας του ’60 ήταν το πρώτο ιαπωνικό sport αυτοκίνητο που μπόρεσε να σταθεί επάξια δίπλα στους Ευρωπαίους ανταγωνιστές του.

Η παρουσία της Toyota Motors στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Τόκιο το 1965 επικεντρωνόταν σε δύο διθέσια sport μοντέλα, με εντελώς διαφορετική μεταξύ τους φιλοσοφία κατασκευής, τα οποία απέσπασαν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον του κοινού. Κι αν το γλυκύτατο στην εμφάνιση «Sport 800» με τον κινητήρα των 790 κ.εκ. ήταν λιλιπούτειο σε διαστάσεις, κάτι όχι ασυνήθιστο για τα ιαπωνικά αυτοκίνητα της εποχής, το δεύτερο από αυτά είχε σαφώς ευρωπαϊκό «αέρα» και στόχευε πολύ ψηλότερα. Το «2000 GT», όπως ήταν η ονομασία του, χρησιμοποιούσε έναν 6κύλινδρο σε σειρά κινητήρα, που προερχόταν από το «Crown saloon». Οι μηχανικοί της Yamaha, με την οποία συνεργάστηκε η Toyota για την ανάπτυξη του αυτοκινήτου, του τοποθέτησαν διπλό εκκεντροφόρο επικεφαλής και ανέβασαν μέσω περαιτέρω τεχνικών βελτιώσεων την ισχύ του συγκεκριμένου μηχανικού συνόλου στους 150 ίππους.



Ακόμη δύο αυτοκίνητα αυτού του τύπου κατασκευάστηκαν ειδικά ως cabriolet, για τις ανάγκες της κινηματογραφικής ταινίας «You Only Live Twice» με πρωταγωνιστή τον υπερκατάσκοπο James Bond. Ωστόσο, μετέπειτα δεν υπήρξε ενδιαφέρον για τη βιομηχανική παραγωγή και ανοικτών εκδόσεων του Toyota «2000 GT».  

Σύγχρονα ευρωπαϊκά χαρακτηριστικά
«Οδηγός» για την κατασκευή του πλαισίου του «2000 GT» ήταν σαφώς η Lotus «Elan», sport μοντέλο-ορόσημο για την εποχή της, το οποίο έδειξε το δρόμο και σε άλλους κατασκευαστές πλην των Ιαπώνων. Πέραν της τοποθέτησης χειροκίνητου κιβωτίου ταχυτήτων πέντε σχέσεων και διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης, το διθέσιο της Toyota ήταν το πρώτο αυτοκίνητο της χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου με δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς. Όσο για το πανέμορφο αμάξωμά του, συμβολή στη διαμόρφωσή του είχε ο Γερμανο-Αμερικανός σχεδιαστής Albrecht Goertz, δημιουργός μεταξύ άλλων και της αριστουργηματικής BMW «507». Στις αρχές της δεκαετίας του ’60 είχε βρεθεί στην Ιαπωνία, προσκεκλημένος από τη Yamaha, για να δουλέψει επάνω στην ανάπτυξη ενός διθέσιου sport αυτοκινήτου, που τον καιρό εκείνο προγραμμάτιζε να παρουσιάσει η Νissan. Όμως, μετά την κατασκευή του σχετικού πρωτοτύπου, το ενδιαφέρον της δεύτερης ατόνησε και η περαιτέρω διαδικασία εγκαταλείφθηκε. Τότε η Yamaha, που είχε συνεργασία και με την Τοyota, του ζήτησε να συμβάλει στη δημιουργία του «2000 GT». Εκείνος αποδέχθηκε την πρόταση και εργάστηκε στο νέο project από κοινού με τον σχεδιαστή της ιαπωνικής εταιρείας Satoru Nozaki.

Αίγλη από την Ιαπωνία
Το «2000 GT» άλλαξε την άποψη της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας για τα κατασκευαστικά προϊόντα της Ιαπωνίας και απέδειξε ότι η τελευταία μπορούσε να παράγει ένα sport αυτοκίνητο για να ανταγωνιστεί τα αντίστοιχα της Ευρώπης. Με αυτό το διθέσιο η θεωρία περί «μιμητισμού» των εργοστασίων της χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου, η οποία πάντως είχε βάση, μπορούσε πλέον να αμφισβητηθεί σοβαρά. Το 1967 οι συντάκτες του περιοδικού «Road & Track» οδήγησαν το αυτοκίνητο και εντυπωσιάστηκαν από την ποιότητα κύλισής του, χαρακτηρίζοντάς το ως «ένα από τα πιο συναρπαστικά και απολαυστικά που έχουν οδηγήσει», συγκρίνοντάς το ακόμη και με την Porsche 911. To πρώτο ιαπωνικό supercar –όπως μετέπειτα πέρασε στην Ιστορία- διέθετε χυτό αμάξωμα ομαλής σχεδιαστικής ροής, με εκτεταμένη χρήση αλουμινίου και πλέξιγκλας, ενώ εντυπωσίαζε και με τα αναδιπλούμενα φωτιστικά του σώματα. Στην τριετή περίοδο (1967-1970) της ολιγάριθμης παραγωγής του οι μόνες αλλαγές έγιναν το 1969 με τη διαφοροποίηση του σχήματος των φλας, τον εκσυγχρονισμό του εσωτερικού, την τοποθέτηση συστήματος κλιματισμού και τον προαιρετικό εξοπλισμό του με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων. Η υψηλή τιμή αγοράς του (6.800 δολάρια στην Αμερική, αρκετά περισσότερα από όσο κόστιζε τότε μια Porsche ή μια Jaguar) δε βοήθησε το αυτοκίνητο να σταδιοδρομήσει εμπορικά όσο του άξιζε, αναγκάζοντάς το να περιοριστεί σε μόλις 351 μονάδες παραγωγής (233 με τον κινητήρα «MF10», 109 με τον «MF10L» και 9 με τον «MF12L» των 2.3 λίτρων), όλες με coupe αμάξωμα, κυρίως σε κόκκινο ή λευκό χρώμα. 

Τα ρεκόρ και οι αγώνες

Τον Οκτώβριο του 1966 το sport διθέσιο της Toyota έλαβε μέρος σε μια μεγάλη δοκιμασία αντοχής, συνολικής διάρκειας 78 ωρών, κατά την οποία πραγματοποίησε 13 διεθνή ρεκόρ. Επίσης, έκανε δικά του και τρία ρεκόρ παγκοσμίου επιπέδου στην κλάση των 1.500 έως 2.000 κυβικών εκατοστών. Η ιαπωνική εταιρεία έλαβε επίσημα μέρος με το «2000 GT» στους διασημότερους αγώνες της χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου το 1967, με καλύτερα αποτελέσματα την τρίτη θέση στο Ιαπωνικό Grand Prix και τη νίκη στον 24ωρο αγώνα του Fuji. Ο «πατέρας» των Cobra Carroll Shelby χρησιμοποίησε επίσης το αυτοκίνητο στο πρωτάθλημα SCCA του 1968, στο οποίο σημείωσε αρκετές καλές επιδόσεις. Η αγωνιστική του ομάδα είχε στην κατοχή της τρία «2000 GT», από τα οποία το ένα ήταν εφεδρικό. Τα επόμενα χρόνια η Toyota πήρε πίσω ένα από αυτά τα αυτοκίνητα, προκειμένου να το αναμορφώσει και να το βάψει στα χρώματα του κατεστραμμένου record-car του 1966, ενώ τα δύο εναπομείναντα εξακολουθούν να βρίσκονται στις ΗΠΑ έως τις ημέρες μας.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

TOYOTA 2000 GT
Aμάξωμα: διθέσιο coupe
Body design: Albrecht Goertz, Satoru Nozaki
Πρώτη εμφάνιση: Τόκιο 1965
Κινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά Toyota/Yamaha «MF10»
Κυβισμός: 1.988 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 75 mm x 75 mm
Σχέση συμπίεσης: 8.4:1
Καρμπιρατέρ: 3 Solex 40PHH
Iσχύς: 150 ίπποι στις 6.600 σ.α.λ.
Pοπή: 17,8 χλγμ. στις 5.000 σ.α.λ.
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 5 σχέσεων
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Ανώτατη ταχύτητα: 206 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 10,2 δλ.
Μήκος: 4.175 χλστ. 
Πλάτος: 1.600 χλστ.
Ύψος: 1.160 χλστ.
Mετατρόχιο εμπρός: 1.300 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.300 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.230 χλστ.
Βάρος: 1.120 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1967-1970
Μονάδες παραγωγής: 351

carhistory

Photos: Toyota