Carhistory.gr Logo
  » gran turismo » Trident Clipper
Trident Clipper
gran turismo
Βρετανικό φλέγμα, αμερικανική καρδιά, ιταλική σχεδίαση. Και όμως, στην περίπτωση του «Clipper»αυτά τα κορυφαία συστατικά δεν στάθηκαν αρκετά για να φέρουν την ευτυχία...

Η άκρη του νήματος γι αυτή την εντυπωσιακή κατασκευή άρχισε να ξετυλίγεται το 1965 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης, όπου παρουσιάστηκε το πρωτότυπο του «Trident Coupe» της TVR. Το δίθυρο coupe με το αλουμινένιο αμάξωμα και τις εκπληκτικές αναλογίες σχεδιάστηκε από τον Trevor Frost, ο οποίος τότε εργαζόταν στην «Carrozzeria Fissore». Παρά το γεγονός ότι ήταν βρετανικής καταγωγής, ο Trevor καθιερώθηκε επαγγελματικά με το επώνυμό του παραλλαγμένο στο πιο λατινικό «Fiore». Το όνομά του μπορεί να μη βρίσκεται στη λίστα των διασημότερων designers του κόσμου, ωστόσο λίγα έχει να ζηλέψει από αυτούς, καθώς έβαλε την υπογραφή του σε ορισμένες πολύ ενδιαφέρουσες κατασκευές. Ανάμεσά τους περιλαμβάνονται το Monteverdi «450 SS», το σφηνοειδούς σχήματος concept Gilbern «T11», το Elva «160 GT» και το αρκετά μεταγενέστερο concept «Karin» της Citroen (1980). Όμως, οι θετικές για το αυτοκίνητό του εντυπώσεις του κοινού και των δημοσιογράφων στην έκθεση της ελβετικής πόλης, δεν μπορούσαν να κάνουν τίποτα για να λύσουν τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα που αντιμετώπιζε τότε η TVR. Εξαιτίας αυτών το «Trident Coupe» κατασκευάστηκε σε τρία μόλις πρωτότυπα, δύο coupe και ένα convertible. Όλα θα είχαν τελειώσει εκεί και πιθανά δεν θα υπήρχε κάτι να θυμόμαστε από αυτήν την ιστορία, αν δεν είχε παρέμβει στην υπόθεση ως «από μηχανής θεός» ο επιτυχημένος έμπορος αυτοκινήτων Bill Last, αγοράζοντας τα δικαιώματα για την παραγωγή του από την TVR. Ο συγκεκριμένος επιχειρηματίας είχε προβεί και νωρίτερα σε ανάλογη κίνηση, αναλαμβάνοντας τη συνέχεια της εμπορικής σταδιοδρομίας του βασισμένου στα μηχανικά μέρη του Mini «Viking Sport» της Peel. Στα πλαίσια εκείνης της επιχειρηματικής πρωτοβουλίας, ίδρυσε την «Viking Performance» και μετονόμασε το μοντέλο σε «Viking Minisport». To 1967 η επωνυμία της εταιρείας του άλλαξε σε «Trident Cars», με την ευκαιρία της έναρξης της παραγωγής του οκτακύλινδρου coupe της TVR, που για την περίσταση ονομάστηκε«Clipper».

 

Clipper, το συνώνυμο της ταχύτητας
Tο πρώτο «Clipper», με convertible αμάξωμα, παρουσιάστηκε στο «Olympia Racing Car Show» του Λονδίνου, τον Ιανουάριο του 1966. Ένα χρόνο μετά, στην ίδια διοργάνωση, έκανε την εμφάνισή της η έκδοση coupe. To πλαίσιο του αυτοκινήτου ήταν σχεδόν πανομοιότυπο με εκείνο του καταξιωμένου στην αγορά «Austin-Healey 3000». Ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο αφορούσε στον αμερικανικής καταγωγής κινητήρα του, που δεν ήταν άλλος από τον δημοφιλή στους αγώνες της εποχής Ford V8 των 4.7 λίτρων, ισχύος 270 ίππων. Η «Trident Cars»διατεινόταν πως το μοντέλο της ξεπερνούσε με άνεση τα 230 χλμ./ώρα τελικής ταχύτητας, ενώ ήταν σε θέση να επιταχύνει από στάση έως τα 97 χλμ./ώρα σε πέντε μόλις δευτερόλεπτα. Άλλωστε, γι αυτό το λόγο του έδωσε το όνομα των περίφημων ιστιοφόρων του 19ου αιώνα, που με την ταχύτητα της πλεύσης τους έσπαζαν στους ωκεανούς το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Όλα αυτά περί επιδόσεων θα μπορούσαν να επιβεβαιωθούν ή να διαψευστούν από τον Ειδικό Τύπο, αν τα πράγματα πήγαιναν καλά. Όμως, δεν πήγαν. 

Συνδυασμός δυσμενών καταστάσεων
Oι απεργιακές κινητοποιήσεις στα εργοστάσια της Ford έφεραν καθυστερήσεις στην παράδοση των κινητήρων, οι οποίες έγιναν αιτία η «Trident Cars»να απευθυνθεί στην Chrysler για να λύσει το πρόβλημά της. Το 1971 το μοντέλο εφοδιαζόταν πια με τον V8 των 5.4 λίτρων του νέου της προμηθευτή. Δύο χρόνια αργότερα το ήδη ακριβό για την κατηγορία του «Clipper» έγινε ακόμη ακριβότερο, λόγω των αυξήσεων που έφερε στη φορολογία αυτοκινήτου η τότε βρετανική κυβέρνηση. Το 1974 ενέσκηψε και η πρώτη παγκόσμια ενεργειακή κρίση, κατά την οποία πολλά μικρά εργοστάσια αναγκάστηκαν να αναστείλουν την δραστηριότητά τους. Σε όλα αυτά προσθέστε και τα πολυσύνθετα προβλήματα της άλλοτε κραταιάς βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, τα οποία τελικά δεν λύθηκαν ποτέ. Τώρα, μπορείτε να μαντέψετε τί συνέβη στην μικρούλα «Trident Cars». Το εργοστάσιό της, που στο μεταξύ παρήγαγε και το «Venturer» με τον τρίλιτρο V6 κινητήρα της Ford (σχεδιασμένο και αυτό από τον Fiore), έκλεισε το 1974. Δύο χρόνια αργότερα η παραγωγή των δύο μοντέλων ξανάρχισε, με πενιχρά όμως αποτελέσματα σε αριθμούς, αφού το 1977 όλα τελείωσαν οριστικά. Στα δέκα χρόνια της περιπετειώδους σταδιοδρομίας του, το «Clipper» κατασκευάστηκε συνολικά σε 39 μονάδες.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

TRIDENT CLIPPER
Αμάξωμα: διθέσιο coupe
Σχεδιαστής: Trevor Fiore
Kινητήρας: Ford V8
Κυβισμός: 4.727 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 101.6 mm x 72.9 mm
Σχέση συμπίεσης: 10.5:1
Καρμπιρατέρ: 1 Au
Ισχύς: 270 ίπποι στις 6.000 σ.α.λ.
Ροπή: 423 Nm στις 3.400 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 229 χλμ./ώρα
0-97 χλμ./ώρα: 5 δλ.
Μήκος: 4.191 χλστ.
Πλάτος: 1.727 χλστ.
Ύψος: 1.245 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.362 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.334 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.308 χλστ.
Βάρος: 1.200 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1967-1977
Μονάδες παραγωγής: 39

credits

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας