Carhistory.gr Logo
  » motorbikes » Triumph Tiger 100
Triumph Tiger 100
motorbikes
Η μοτοσικλέτα-ταυτότητα της μεγάλης βρετανικής εταιρείας στα 500 και στα 650 κ.εκ., που σε διάφορες ξεχωριστές εκδόσεις έμεινε στην παραγωγή για τρεις σχεδόν δεκαετίες...

Βλέποντας την επιτυχία που σημείωσαν στην αγορά οι πωλήσεις της Speed Twin, ο σχεδιαστής της Triumph Edward Turner αναζήτησε τρόπους να επεκτείνει περαιτέρω το καλό όνομα της βρετανικής εταιρείας, γεγονός που ασφαλώς θα είχε αντίκτυπο και στα κέρδη της. Ένας σίγουρος δρόμος για να συμβεί αυτό και να πάνε όλα καλά, ήταν η προέκταση των δυνατοτήτων του νέου δικύλινδρου κινητήρα. Έτσι προέκυψε το Tiger 100, μια μοτοσικλέτα ελαφρύτερη και πιο ισχυρή, που απευθυνόταν και στους λάτρεις του σπορ. Ο τριψήφιος αριθμός που συνόδευε την κωδική της ονομασία, δεν ήταν παρά τα μίλια της ανώτατης ταχύτητας που μπορούσε να αναπτύξει, τακτική που η Triumph χρησιμοποιούσε και σε πολλά από τα προηγούμενα μοντέλα της. Στα νέα στοιχεία που έφερε μαζί της αυτή η βρετανική κατασκευή περιλαμβάνονταν μεταξύ άλλων και τα σφυρήλατα έμβολα αλουμινίου, σε μια πολύ πρώιμη χρήση αυτής της συγκεκριμένης τεχνολογίας. Για την τροφοδοσία καυσίμου φρόντιζε ένα καρμπιρατέρ της Amal, ενώ για την κάλυψη περισσότερων χιλιομέτρων στο δρόμο η χωρητικότητα του ρεζερβουάρ είχε αυξηθεί στα 18 λίτρα. Η μοτοσικλέτα ήταν βαμμένη ασημί με μαύρη διαγράμμιση και εμφανίστηκε για πρώτη φορά στον κόσμο των δύο τροχών τον Μάρτιο του 1939. Το δικύλινδρο μηχανικό σύνολο των 498 κ.εκ., με το οποίο εξοπλίστηκε, απέδιδε 25 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. και συνδυαζόταν με κιβώτιο ταχυτήτων των τεσσάρων σχέσεων. Η παρουσίασή της έγινε με αρκετά ανορθόδοξο τρόπο, όχι μόνο για εκείνη την εποχή, καθώς οι μοτοσικλετιστές κλήθηκαν να καλύψουν με αυτή μια απόσταση από το νοτιότερο άκρο της Μεγάλης Βρετανίας (το Land's End της Κορνουάλης) έως τα Brooklands. Εκεί έφεραν εις πέρας έξι συνεχόμενες ώρες υψηλής ταχύτητας, κατά τις οποίες οι αναβάτες Ivan Wicksteed και David Whitworth ανέπτυξαν μέση ωριαία ταχύτητα 126,3 χλμ./ώρα, με τον τελευταίο γύρο τους να φτάνει τα 142,4 χλμ./ώρα. Την ίδια χρονιά ο Freddie Clarke, με μια ειδικά διασκευασμένη Tiger 100 των 503 κ.εκ., πραγματοποίησε στην εμβληματική βρετανική πίστα έναν γύρο με την ταχύτητα-ρεκόρ των 189,93 χλμ./ώρα. Όμως, ένας απρόβλεπτος παράγοντας τα έκοψε όλα στη μέση: Τη νύχτα της 14ης Νοεμβρίου 1940 οι Νazi αφάνισαν ένα μεγάλο μέρος της πόλης του Coventry, μαζί και το εργοστάσιο της Triumph. Τα πάντα σταμάτησαν εκεί και κάθε εξέλιξη πάγωσε, μέχρι το τέλος του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου.

1946-1974
Το 1946 η παραγωγή της Triumph επανεκκίνησε στο Meriden και η Tiger 100 εμφανίστηκε εκ νέου, αυτή τη φορά με τηλεσκοπικό πιρούνι. Το 1951 η εταιρεία ετοίμασε ένα εργοστασιακό kit για τη μοτοσικλέτα, το οποίο απευθυνόταν σε ιδιώτες αναβάτες, που επιθυμούσαν να πάρουν μέρος σε αγώνες με κάποιες αξιώσεις. Δύο χρόνια αργότερα ήταν διαθέσιμη μια ειδική έκδοση αποκλειστικά για αγώνες, η 100C, που κατασκευάστηκε σε 560 μονάδες. Το 1954 ήρθαν στο φως τα πρώτα μοντέλα με ανάρτηση και πίσω. Η επόμενη χρονιά ήταν ακόμη πιο σημαντική για το μοντέλο, καθώς παρουσιάστηκε η Tiger 110, με τον κινητήρα της αυξημένο στα 649 κ.εκ. και την ισχύ ανεβασμένη στους 42 ίππους στις 6.500 στροφές. Όπως μαρτυρά και το όνομά της, μπορούσε να αναπτύξει τελική ταχύτητα 110 μιλίων την ώρα. Το 1960 το δίτροχο της Triumph ανασχεδιάστηκε πλήρως (Τ110Α) και μια μεγάλη σειρά από εκδόσεις (T100SS, T100C, T100R) εμφανίστηκε στη διάρκεια της δεκαετίας του '60, προορισμένη για το Ηνωμένο Βασίλειο και για εξαγωγές στην αγορά των ΗΠΑ. Aποκορύφωμα αυτών των παραλλαγών της μοτοσικλέτας ήταν η Tiger Daytona των 490 κ.εκ., ισχύος 41 ίππων, που παραγόταν από το 1967 μέχρι το 1974. Tην ταραγμένη εκείνη περίοδο, της παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης με τις πιο δυσάρεστες επιπτώσεις για την Triumph, η παραγωγή του εμβληματικού μοντέλου διακόπηκε οριστικά με το κλείσιμο του εργοστασίου το Φεβρουάριο εκείνης της χρονιάς. Το ιστορικό όνομά της αναβίωσε το 1993, από τη νέα εταιρεία Hinckley Triumph.

Το ατύχημα του Dylan

Το πιο διάσημο επεισόδιο της σταδιοδρομίας της Tiger, περισσότερο ακόμη και από τη δεύτερη θέση της αγωνιστικής έκδοσης της Daytona στην πίστα του Spa το 1969 (όπου αμφισβητήθηκε για τρεις γύρους ακόμα και η παντοκρατορία του Giacomo Agostini) ήταν το σοβαρό ατύχημα του μεγάλου τραγουδοποιού και προσφάτως Νομπελίστα Bob Dylan στις 29 Ιουλίου 1966. Η πτώση του από την Tiger 100SS που οδηγούσε σε δρόμο κοντά στο σπίτι του στο Woodstock της Νέας Υόρκης ήταν τόσο οδυνηρή, που για τα επόμενα οκτώ χρόνια τον κράτησε μακριά από το κοινό και περιόρισε εξαιρετικά τις καλλιτεχνικές του εμφανίσεις.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΤΙGER T100 (1939)
Kινητήρας: αερόψυκτος δικύλινδρος
Κυβισμός: 498 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 63 mm x 80 mm
Σχέση συμπίεσης: 6.0:1
Καρμπιρατέρ: 1 Amal Type 276
Ανάφλεξη: Lucas magneto
Ισχύς: 25 ίπποι στις 6.000 σ.α.λ.
Κιβώτιο ταχυτήτων: 4 σχέσεων
Μετάδοση: με αλυσίδα
Απόσταση από το έδαφος: 160 χλστ.
Ύψος καθίσματος: 790 χλστ.
Μεταξόνιο: 1.416 χλστ.
Ελαστικά εμπρός: Dunlop 3.25 x 19
Ελαστικά πίσω: Dunlop 3.50 x 19
Βάρος: 165 κιλά
Xωρητικότητα ρεζερβουάρ: 18 λίτρα

ΤΙGER T100 (1949)
Kινητήρας: αερόψυκτος δικύλινδρος
Κυβισμός: 498 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 63 mm x 80 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.6:1
Καρμπιρατέρ: 1 Amal Type 276
Ανάφλεξη: Lucas magneto
Ισχύς: 32 ίπποι στις 6.500 σ.α.λ.
Κιβώτιο ταχυτήτων: 4 σχέσεων
Μετάδοση: με αλυσίδα
Απόσταση από το έδαφος: 127 χλστ.
Ύψος καθίσματος: 775 χλστ.
Μεταξόνιο: 1.416 χλστ.
Ελαστικά εμπρός: Dunlop 3.25 x 19
Ελαστικά πίσω: Dunlop 3.50 x 19
Βάρος: 170 κιλά
Xωρητικότητα ρεζερβουάρ: 18 λίτρα

ΤΙGER T110 (1958)
Kινητήρας: αερόψυκτος δικύλινδρος
Κυβισμός: 649 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 71 mm x 82 mm
Σχέση συμπίεσης: 8.5:1
Καρμπιρατέρ: 1 Amal Type 289
Ανάφλεξη: Lucas magneto
Ισχύς: 42 ίπποι στις 6.500 σ.α.λ.
Κιβώτιο ταχυτήτων: 4 σχέσεων
Μετάδοση: με αλυσίδα
Απόσταση από το έδαφος: 127 χλστ.
Ύψος καθίσματος: 775 χλστ.
Μεταξόνιο: 1.416 χλστ.
Ελαστικά εμπρός: Dunlop 3.25 x 19
Ελαστικά πίσω: Dunlop 3.50 x 19
Βάρος: 179 κιλά
Xωρητικότητα ρεζερβουάρ: 18 λίτρα

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας