Carhistory.gr Logo
  » product » ΑWD » UAZ 452
UAZ 452
ΑWD
Αφορμή για το αφιέρωμά μας ήταν η εμφάνιση του UAZ-452 στο εξαιρετικό ντοκιμαντέρ «η κυνηγός με τον αετό», που γυρίστηκε στα πανέμορφα και ασυνήθιστα για το ευρωπαϊκό μάτι τοπία της Μογγολίας και του Καζακστάν.

Πρόσφατα, η ταινία προβλήθηκε στους κινηματογράφους, δίνοντάς μας την ευκαιρία να αντιληφθούμε τί σημαίνει «καθημερινότητα» γι αυτό το αυτοκίνητο. Πολύτιμο για τους νομαδικούς πληθυσμούς του Καζακστάν, της Μογγολίας και της ευρύτερης γεωγραφικής ζώνης, μεταφέρει με σιγουριά ανθρώπους και προμήθειες για την επιβίωσή τους σε κάθε είδους έδαφος και περιβάλλον. Ταξιδεύει στις παγωμένες επιφάνειες αποκομμένων από τον υπόλοιπο κόσμο λιμνών και ποταμών, παλεύει με την ατέλειωτη λάσπη και το κρύο στη Σιβηρία, ανηφορίζει σε σχεδόν απάτητα χιονισμένα βουνά και κρατά σταθερή την πορεία του στις απέραντες ερημικές εκτάσεις. Συχνά κινείται με θερμοκρασίες περιβάλλοντος αρκετών δεκάδων βαθμών κάτω από το μηδέν, ενώ τα καταφέρνει το ίδιο καλά και σε συνθήκες αφόρητου καύσωνα. Δεν είναι τυχαίο πως όλοι οι ταξιδιώτες στη συγκεκριμένη ασιατική ζώνη, φωτογραφίζοντας την καθημερινότητα της ζωής σε ένα περιβάλλον που για εμάς τους «καλομαθημένους» θεωρείται αφιλόξενο, έχουν κάποιο από τα 452 της «Ulyanovsk Automobile Plant» (UAZ) στο «κάδρο» τους. Οι δυνατότητές του σε συνδυασμό με τα χαμηλά κόστη παραγωγής και απόκτησής του, το χαρακτηρίζουν ως ένα από τα πιο σημαντικά τετρακίνητα μοντέλα στον κόσμο.



1965-2017
Πρόγονος του αυτοκινήτου ήταν το UAZ 450, που «πάτησε» στα μηχανικά μέρη και στον κινητήρα του GAZ 69, κυκλοφορώντας με επιτυχία από το 1958 έως το 1966 ως ελαφρύ τετρακίνητο φορτηγό και μικρό λεωφορείο 6-8 θέσεων. Παράλληλα, εκείνο το μοντέλο ήταν και το πρώτο cabover (δηλαδή με τον κινητήρα τοποθετημένο στον εμπρός άξονα, κάτω από το διαμέρισμα του οδηγού και του συνοδηγού) της ρωσικής παραγωγής. Μεγαλώνοντας σε διαστάσεις ο διαδοχός του, που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1965, ακολούθησε την ίδια αρχιτεκτονική. Ο τετρακύλινδρος σε σειρά κινητήρας των 2.4 λίτρων του προκατόχου του χρησιμοποιήθηκε και από εκείνον, με την απόδοσή του να ανέρχεται στους 78 ίππους. Το UAZ-452 έμεινε σχεδόν απαράλλακτο μέχρι το 1985, όταν λόγω των διεθνώς ισχυόντων κανονισμών ασφαλείας εκσυγχρονίστηκαν τα παλαιού τύπου φωτιστικά του σώματα, για να καλύψουν τις νέες απαιτήσεις. Η συνολικότερη αναβάθμιση του μοντέλου περιλάμβανε επίσης νέο πίνακα οργάνων, καινούργιο ταχύμετρο, επανασχεδιασμό του συστήματος των φρένων και αύξηση της ισχύος του κινητήρα στους 99 ίππους. Την ίδια χρονιά πλαισιώθηκε και με ξεχωριστές εκδόσεις, ανάλογα με τη χρήση του («39625», «3962», «3303», «3909» και «2206»). Με αμάξωμα pick-up, cargo van, ανοιχτής καρότσας ή μεταφοράς επιβατών των έξι έως 11 θέσεων συνέχισε να κινείται στα πιο αφιλόξενα τοπία του κόσμου χωρίς άλλες διαφορές μέχρι τις αρχές της νέας χιλιετίας, περίοδο που απέκτησε νέους πλαστικούς καθρέφτες και προσκέφαλα στα μπροστινά καθίσματα (στην έκδοση μίνι λεωφορείου «2206» τοποθετήθηκαν προσκέφαλα σε όλα τα καθίσματα των επιβατών). Στα χρόνια που ακολούθησαν, ο κινητήρας των 2.7 λίτρων και των 112 ίππων αναβαθμίστηκε, για να είναι συμβατός με τις τρέχουσες περιβαλλοντικές απαιτήσεις. Τον Μάρτιο του 2011 οι εκδόσεις «39625», «3962» και «2206» ενισχύθηκαν περαιτέρω με ABS, υδραυλικό τιμόνι και σύγχρονης λειτουργίας ζώνες ασφαλείας. Αξιοσημείωτες στην έκδοση φορτηγού είναι οι δύο ξεχωριστές δεξαμενές καυσίμων, ενώ φυσικά η σταδιοδρομία του μοντέλου συνεχίζεται παρά το πέρασμα πέντε και πλέον δεκαετιών από την πρώτη εμφάνισή του...

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

UAZ-3303
Kινητήρας: ZMZ-4091 κύλινδρος
Κυβισμός: 2.7 κ.εκ.
Ισχύς: 112 ίπποι στις 4.000 σ.α.λ.
Ροπή: 208 Nm στις 3.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 115 χλμ./ώρα
Κατανάλωση με 90-100 χλμ./ώρα: 15,4 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 4.474 χλστ.
Πλάτος: 2.100 χλστ.
Ύψος: 2.355 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.550 χλστ.
Απόσταση από το έδαφος: 220 χλστ.
Χωρητικότητα ρεζερβουάρ: 50 λίτρα
Βάρος: 1.845 κιλά

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας