Carhistory.gr Logo
  » concept & prototypes » Vauxhall XVR
Vauxhall XVR
concept & prototypes

Το βρετανικό concept, με την ονομασία του να προέρχεται από τα αρχικά των λέξεων «Xperimental Vauxhall Research», παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο κοινό στη διεθνή έκθεση αυτοκινήτου της Γενεύης το 1966.

Από την πρώτη στιγμή ήταν βέβαιο πως το συγκεκριμένο τετράτροχο δεν επρόκειτο ποτέ να φθάσει έως την αλυσίδα παραγωγής, ενώ η εμφάνισή του δεν προανήγγειλε κανένα μελλοντικό μοντέλο. Κύριος στόχος της βρετανικής εταιρείας, θυγατρικής της General Motors από το 1925, ήταν να δείξει τις μεγάλες δυνατότητές της στην εφαρμοσμένη τεχνολογία και στον ελεύθερο σχεδιασμό. Και πραγματικά, σε αυτό το σημείο οι άνθρωποι της Vauxhall τα κατάφεραν πολύ καλά, βελτιώνοντας προς το αθλητικότερο την εικόνα τους στον κόσμο της Αυτοκίνησης.

XVR
Ο Wayne Cherry κατέφθασε απεσταλμένος από τη General Motors στη Vauxhall το 1965, με κύρια αποστολή να συμβάλλει με τις δεξιότητές του στη βελτίωση προς τα έξω της εικόνας της εταιρείας, που μέχρι τότε χαρακτηριζόταν από τις συντηρητικές εμπνεύσεις της. Ο νέος επιθεωρητής σχεδιασμού του βρετανικού εργοστασίου κατάφερε, μέσα σε πέντε μόλις μήνες δουλειάς στο κέντρο σχεδιασμού της Vauxhall στο Luton, να παρουσιάσει ένα αληθινά εντυπωσιακό concept. Ασφαλώς, μεγάλη συμβολή σε αυτό είχε και ο στιλίστας David Jones, που ανταποκρίθηκε άμεσα στο αίτημα και έδωσε τον καλύτερο εαυτό του στην τελική διαμόρφωση του αμαξώματος. Το αποτέλεσμα ήταν ένα γοητευτικό χαμηλωμένο διθέσιο, που έλαβε σχεδιαστικά στοιχεία από την Chevrolet Corvette και είχε ύψος μόνο 40 ίντσες, ενώ οι πόρτες του άνοιγαν προς τα επάνω όπως τα φτερά του γλάρου (Gullwing). Το μηχανικό σύνολο που είχε αναλάβει την κίνησή του ήταν τετρακύλινδρο σε σειρά, με χωρητικότητα 1.594 κυβικών εκατοστών και ισχύ 71 ίππων, το οποίο συνεργαζόταν με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των τεσσάρων σχέσεων. Τρία XVR χτίστηκαν, με το πρώτο από αυτά να έχει μεταλλικό αμάξωμα και να είναι βαμμένο με το παραδοσιακό αγωνιστικό χρώμα της Μεγάλης Βρετανίας (British Racing Green). Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο, πλήρως λειτουργικό, ήταν αυτό που χρησιμοποιήθηκε ως έκθεμα στη Γενεύη. Ατυχώς, δεν κατόρθωσε να επιβιώσει ως τις ημέρες μας. Τα άλλα δύο XVR ήταν στατικά μοντέλα, χωρίς κινητήρα, ενώ διέθεταν αμάξωμα κατασκευασμένο από fiberglass. Από αυτά επέζησε μόνο το ένα, που ανακαλύφθηκε ξεχασμένο στην ταράτσα του κέντρου σχεδιασμού της Vauxhall.

Wayne Cherry
Ο εμπνευστής του Vauxhall XVR δούλευε στη GM από το 1962 και σε νεανική ηλικία είχε σημαντική συμβολή στην ανάπτυξη των κλασικών στις ημέρες μας Chevrolet Camaro και Οldsmobile Toronado. Το 1965 μετακινήθηκε στη σχεδιαστική ομάδα της Vauxhall Motors και τον επόμενο χρόνο στη διεθνή έκθεση της Γενεύης το concept XRV έφερε τη δική του σφραγίδα. Δέκα χρόνια αργότερα, ως διευθυντής σχεδιασμού πλέον της εταιρείας, είχε στο ενεργητικό του την παρουσίαση αξιόλογων μοντέλων παραγωγής όπως τα Chevette, Cavalier και Carlton. Το 1983 χρίστηκε επιθεωρητής σχεδιασμού της Οpel στο Russelsheim, καθοδηγώντας την υλοποίηση ιδιαίτερα επιτυχημένων μοντέλων μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονταν τα Astra, Corsa, Calibra και Tigra. Το 1991 γύρισε στις ΗΠΑ, αναλαμβάνοντας το σχεδιαστικό τμήμα της Chevrolet, εργαζόμενος όμως παράλληλα και στον ευρωπαϊκό κλάδο της GM. Μέχρι το 2004 που αποσύρθηκε από την ενεργό δράση επόπτευσε τη δημιουργία τουλάχιστον 100 μοντέλων και σχεδίων, με πιο ξεχωριστό το Solstice της Pontiac, περισσότερο γνωστού στην Ευρώπη ως Opel GT.

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Vauxhall