Carhistory.gr Logo
  » microcars » Vespa 400
Vespa 400
microcars

Το τετράτροχο microcar της Vespa που παραγόταν στη Γαλλία διέθετε κομψή εμφάνιση και πρόσφερε έξυπνες λύσεις, σε συνδυασμό με την απλότητα της κατασκευής του. Όμως, όλα αυτά δεν αρκούσαν, παρά μόνο για μια προσωρινή επιτυχία...

Το Vespa 400 ήταν ένα microcar μοντέλο, με τον κινητήρα τοποθετημένο πίσω, που κατασκευαζόταν από την ACMA (Ateliers de Construction de Motocycles et d Automobiles) στις βιομηχανικές της εγκαταστάσεις στο Fourchambault της Γαλλίας. Λέγεται πως η παραγωγή της μεταφέρθηκε εκεί, κατόπιν πιέσεων της Fiat, που δεν ήθελε κανένα ανταγωνιστικό στα προϊόντα της μοντέλο να κατασκευάζεται εντός Ιταλίας. Βασισμένο σε σχέδια της Piaggio κυκλοφορούσε σε δύο εκδόσεις (Lusso και Turismo), ενώ έμεινε στην παραγωγή για τέσσερα χρόνια, από το 1957 μέχρι το 1961. Το αυτοκίνητο έκανε την πρώτη του δημόσια εμφάνιση στο πριγκιπάτο του Μοnaco στις 26 Σεπτεμβρίου 1957, στη διάρκεια της δημοσιογραφικής του παρουσίασης από την εταιρεία. Στην εκδήλωση έδωσαν το παρών και δύο διάσημοι πιλότοι της Formula 1, ο Αργεντινός παγκόσμιος πρωταθλητής Juan Manuel Fangio και ο πολυτάλαντος Γάλλος Jean Behra.


Απλές και έξυπνες λύσεις
To μικρό τετράτροχο της Piaggio με το αυτοφερόμενο πλαίσιο ήταν διθέσιο, με χώρο πίσω από τα καθίσματα που θα μπορούσε να φιλοξενήσει δύο παιδιά, τις αποσκευές οδηγού και επιβάτη ή ένα προαιρετικό μαξιλάρι. Τα καθίσματα ήταν εξαιρετικά απλά στην κατασκευή τους, όντας καμωμένα από μεταλλικούς σωλήνες, οι οποίοι ήταν επενδυμένοι με ύφασμα. Ανάμεσά τους βρισκόταν το χειρόφρενο και η μίζα, ενώ ο λεβιές αλλαγής ταχυτήτων ήταν τοποθετημένος χαμηλά στο δάπεδο. Οι δύο πόρτες ήταν καλυμμένες στο εσωτερικό τους μόνο με μια λεπτή πλαστική επένδυση. Ο πίνακας οργάνων περιλάμβανε μόνο τα βασικά (ταχύμετρο, προειδοποιητική λυχνία για το καύσιμο όταν ελαττωνόταν επικίνδυνα και φώτα πορείας). Η υφασμάτινη οροφή, άνοιγε όπως μια κονσέρβα. Η δωδεκάβολτη μπαταρία βρισκόταν στο εμπρός τμήμα του αυτοκινήτου, ενώ ο εφεδρικός τροχός ήταν τοποθετημένος κάτω από το κάθισμα του συνοδηγού.

Δεν αρκεί να είσαι κομψός...

H εμπορική σταδιοδρομία της τετράτροχης Vespa ξεκίνησε με υψηλές πωλήσεις, που ανήλθαν σε 12.130 μονάδες το 1958. Όμως, μετά από μια πρώτη περίοδο χάριτος, εμφανίστηκαν οι πρώτες αρνητικές κριτικές: Η κλιμάκωση των σχέσεων στο κιβώτιο ταχυτήτων ήταν τουλάχιστον αδέξια, η ηχομόνωση του αυτοκινήτου ήταν κακή, ενώ η κατανάλωση σε καύσιμο ήταν υψηλή και χρειάστηκαν τροποποιήσεις στην ανάμιξή του με το λάδι για να διορθωθεί το συγκεκριμένο πρόβλημα. Η κομψή εικόνα του μοντέλου, την οποία καλλιέργησε και η διαφημιστική εκστρατεία για την προώθηση του στις αγορές, είχε εν μέρει αμαυρωθεί. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την πτώση των πωλήσεων το 1959 στις 8.717 μονάδες, παρά το γεγονός ότι εκείνη τη χρονιά η τιμή αγοράς του είχε μειωθεί. Το μοντέλο έμεινε στην παραγωγή μέχρι το 1961, χωρίς η δημοτικότητά του να πάρει ξανά την ανιούσα. Οι απόψεις για το σύνολο της παραγωγής του διαφέρουν από πηγή σε πηγή, με την πιο επικρατούσα άποψη να μιλά για περίπου 28.000 μονάδες, από τις οποίες λιγότερες από 2.000 αφορούν στην αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής.

ACMA

Η εταιρεία Ateliers de Construction de Motocycles et d Automobiles (εργαστήριο κατασκευής μοτοσικλετών και αυτοκινήτων) ξεκίνησε τη δραστηριότητά της στις 25 Νοεμβρίου 1950 στο Fourchambault, μια μικρή πόλη με λιγότερους από 5.000 κατοίκους κοντά στη Dijon. Τον Φεβρουάριο του 1951 οι βιομηχανικές της εγκαταστάσεις απασχολούσαν 20 εργαζομένους, οι οποίοι ολοκλήρωσαν την παραγωγή 200 scooters. Το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα οι δουλειές ανέβηκαν κατακόρυφα, με αποτέλεσμα τον Απρίλιο του 1953 το εργοστάσιο να γιορτάσει την κατασκευή 100.000 Vespa. H παραγωγή του τετράτροχου 400 εντάχθηκε στο πρόγραμμα της εταιρείας στα τέλη του 1957 κι ενώ ακόμη δεν είχαν καταλαγιάσει οι θετικές εντυπώσεις που αποκόμισε το μοντέλο στην πρεμιέρα του λίγο νωρίτερα, στη διεθνή έκθεση αυτοκινήτου των Παρισίων. Το 1958, η ανάπτυξη της επιχείρησης και η αύξηση της απασχόλησης, ανέβασε τον αριθμό των εργαζομένων της στους 2.800. Αυτό είχε σημαντική επίπτωση στην τοπική οικονομία, με τον πληθυσμό της Fourchambault να φτάνει πια τους 6.242 κατοίκους την ίδια χρονιά. Για τον λόγο αυτό, κτίστηκαν στην πόλη 200 νέα σπίτια, μαζί με ένα νηπιαγωγείο και ένα δημοτικό σχολείο. Με την έναρξη παραγωγής microcars οχημάτων, η γαλλική εταιρεία προσπάθησε να αντισταθμίσει την γενική πτώση των πωλήσεων των scooters σε ολόκληρη την Ευρώπη. Όμως αποδείχτηκε ότι αυτή η κατηγορία αυτοκινήτων δεν μπορούσε να ανταγωνιστεί με επιτυχία μοντέλα όπως το Citroen 2CV και το Renault 4. Αυτή ήταν η αρχή του τέλους για το εργοστάσιο, του οποίου οι ρυθμοί άρχισαν πια να επιβραδύνονται. Το οριστικό τέλος για την ACMA ήρθε στις 31 Δεκεμβρίου 1962.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

VESPA 400
Αμάξωμα: δίθυρο διθέσιο covertible/cabriolet
Kινητήρας: δίχρονος δικύλινδρος σε σειρά, τοποθετημένος πίσω
Κυβισμός: 393 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 63 mm x 63 mm
Σχέση συμπίεσης: 6.6:1
Καρμπιρατέρ: 1 Solex
Ισχύς: 14 ίπποι στις 4.350 σ.α.λ.
Ροπή: 27 Nm στις 2.200 σ.α.λ.
Ανάρτηση: ανεξάρτητη σε όλους τους τροχούς
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο τριών σχέσεων, με ασυγχρόνιστη την πρώτη
Ανώτατη ταχύτητα: 83,4 χλμ/ώρα
0-64 χλμ./ώρα: 23 δλ.
Μέση κατανάλωση: 5,11 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 2.852 χλστ.
Πλάτος: 1.270 χλστ.
Ύψος: 1.250 χλστ.
Μεταξόνιο: 1.694 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.100 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.100 χλστ.
Ελαστικά εμπρός: 4.00-16
Ελαστικά πίσω: 4.00-16
Φρένα
: ταμπούρα
Βάρος: 375 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1957-1961

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας