Carhistory.gr Logo
  » concept & prototypes » Volvo P179
Volvo P179
concept & prototypes

H πρώτη δημιουργία του εμβληματικού σχεδιαστή της Volvo Jan Wilsgaard, από τις αρχές της μακρινής πια δεκαετίας του '50, που δυστυχώς δεν διασώζεται.

Το 1952 ο 22χρονος νεαρός σχεδιαστής Jan Wilsgaard ανέλαβε να προετοιμάσει τον αντικαταστάτη του επιτυχημένου εμπορικά «PV 444», που με βάση τον προγραμματισμό που είχε γίνει έπρεπε να είναι έτοιμος το 1954. Το μόνο που ζήτησε ο προϊστάμενός του και γενικός διευθυντής της Volvo Assar Gabrielsson, που του είχε αναθέσει τη δουλειά, ήταν να αφήσει αμετάβλητη τη διαμόρφωση της οροφής, σε σχέση με το μοντέλο που θα διαδεχόταν. Ο λόγος που τα πράγματα έπρεπε να γίνουν έτσι ήταν μόνο ένας, η εξοικονόμηση κατασκευαστικού κόστους. Ο Wilsgaard υπάκουσε και ακολούθησε την οδηγία, καταφέροντας όμως να δώσει στο πόνημά του σχεδιαστικά στοιχεία από το αυτοκίνητο που θαύμαζε περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο εκείνη την εποχή, την Bentley «R-Type Continental».

Στο τέλος της ημέρας, κανένα από τα πρωτότυπα της
Volvo εκείνης της εποχής δεν ήταν πιο όμορφο, ούτε έφτασε πιο κοντά από εκείνο στην πιθανότητα εξέλιξής του σε μοντέλο παραγωγής. Τα στοιχεία που συνηγορούσαν στο να συμβεί αυτό ήταν πολλά. Εκτός των άλλων, ο σχεδιασμός του άρεσε πολύ στον επικεφαλής της σουηδικής εταιρείας Assar Gabrielsson. H επίσημη ονομασία του concept ήταν «PV 179», ωστόσο οι Σουηδοί δημοσιογράφοι εξαρχής σχεδόν του έδωσαν το υποκοριστικό «Margaret Rose». Με αυτή την επιλογή τους, το ομογενοποίησαν με το σύγχρονό του πρωτότυπο «Philip V8», εντάσσοντας και αυτό στην ονοματολογίατης βρετανικής βασιλικής οικογένειας.



Άδοξο τέλος...
Mε στοιχεία πλαισίου ίδια με αυτά που υιοθετήθηκαν στο «Amazon»το 1956, ελικοειδή ελατήρια και στους τέσσερις τροχούς, ανάρτηση εμπρός με σφαιρικές αρθρώσεις αντί των προηγούμενων πείρων, το «PV 179»διέθετε εκτός των άλλων και ασυνήθιστο σχεδιασμό: Τα όχι... αμερικανικών διαστάσεων πτερύγια της ουράς του (tailfins) έρχονταν σε πλήρη αντίθεση με την διαμόρφωση του εμπρός μέρους, που όπως προαναφέραμε αντλούσε την έμπνευσή της από την πολυτελούς χαρακτήρα Bentley «R-Type». Χρέη μηχανικού συνόλου στο «Margaret Rose» εκτελούσε φυσικά ο κινητήρας του «PV 444». Ο Gabrielsson ήταν ιδιαίτερα ευχαριστημένος με την προοπτική της μαζικής παραγωγής του «PV 179», έχοντας και τη σύμφωνη γνώμη ενός καλού του φίλου, του γνωστού Σουηδού ζωγράφου Helmer MasOlle. Ο πρόεδρος της Volvo συνέχισε να ασκεί πίεση στον αρχιμηχανικό της εταιρείας Tor Berthelius, για να ετοιμάσει το αυτοκίνητο για την πρεμιέρα του το 1954. Τότε όμως, ο Gabrielsson έλαβε αρνητική γνώμη από άλλο σύμβουλο.

Ο Helmer Petterson του είπε κατηγορηματικά ότι το αυτοκίνητο ήταν μεγάλο και πολύ βαρύ για να εξυπηρετηθεί από τον κινητήρα του «PV 444», προτείνοντας την αντικατάστασή του. Ύστερα από μια αποτυχημένη προσπάθεια μείωσης του μεγέθους του, ο Gabrielsson εγκατέλειψε την ιδέα. Σε αυτό συνέβαλε και η επιτυχία του «PV 444»στην αγορά, η οποία τροποποίησε τις αποφάσεις για το μέλλον του. Έτσι, τον Αύγουστο του 1958 το αυτοκίνητο ανανεώθηκε σημαντικά από πλευράς εξωτερικής εμφάνισης, με πιο ξεχωριστή αλλαγή το ενιαίο πλέον παρμπρίζ, που αντικατέστησε το διαιρούμενο. Ακόμη, τροποποιήθηκε η κωδική ονομασία του και στο εξής θα συνέχιζε την εμπορική του σταδιοδρομία ως «PV 544». Όσο για το «Margaret Rose», δυστυχώς καταστράφηκε, ύστερα από μια σειρά δοκιμών σε μια περιοχή κοντά στο Gothenburg.



Jan Wilsgaard
Γεννημένος το 1930 στη Νέα Υόρκη από Νορβηγό πατέρα, ήρθε με την οικογένειά του στην Ευρώπη αμέσως μετά, πριν μετακομίσει από τη Νορβηγία στη Σουηδία στη διάρκεια του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου. Διατέλεσε αρχισχεδιαστής της Volvo Cars για σαράντα ολόκληρα χρόνια, από το 1950 μέχρι το 1990. Το όνομά του είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τα μοντέλα «122 coupe», «145», «144», «164», «P1800 ES», «240», «740» και «850» (ήταν η τελευταία του δουλειά, πριν αποχωρήσει, δίνοντας τη θέση του στον Peter Horbury). Ο Jan Wilsgaard, που έφυγε από τη ζωή τον Αύγουστο του 2016, ήταν ένας από τους 25 μόλις σχεδιαστές που προτάθηκαν για τον βαρύτιμο τίτλο «Car Designer of the Century».

credits

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Volvo Cars