Carhistory.gr Logo
  » concept & prototypes » Volvo Tundra
Volvo Tundra
concept & prototypes
Το προχωρημένο concept του Gandini, που απέρριψε η Volvo και τελικά γνώρισε επιτυχία ως μοντέλο παραγωγής, μέσω της Citroen...

Στα τέλη της δεκαετίας του '70 η Volvo είχε εδραιωθεί στη συνείδηση του παγκόσμιου κοινού ως κατασκευαστής ασφαλών, ποιοτικών και στιβαρών αυτοκινήτων. Παρά την αναμφίβολη εγκυρότητά τους όμως, τα μοντέλα της χαρακτηρίζονταν από τη συντηρητική τους σχεδίαση, που πολλές φορές ήταν απόλυτη. Το 1979, αρκετά χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του όμορφου coupe Ρ1800 στους δρόμους της Ευρώπης, η εταιρεία αποφάσισε να πειραματιστεί με νέες στιλιστικές ιδέες για να ανανεώσει το προφίλ της στην αγορά. Με βάση το παραπάνω σκεπτικό, oι Σουηδοί απευθύνθηκαν στο δημιουργικό γραφείο του Bertone για τη συνέχεια. Εκείνη την εποχή, επικεφαλής σχεδιασμού στο studio του Nuccio ήταν ακόμη ο Marcello Gandini, ο άνθρωπος που μεταξύ άλλων αριστουργημάτων επί τροχών έπλασε το πιο σημαντικό από αυτά, την Lamborghini Miura. Όπως παλαιότερα οι μεγάλοι ζωγράφοι, έτσι και οι χαρισματικοί σχεδιαστές ξοδεύουν αρκετά χρόνια μελέτης και δοκιμών επιμένοντας σε συγκεκριμένες τάσεις, τις οποίες εξελίσσουν με νέα σχήματα και φόρμες. Σε αυτή τη φάση βρισκόταν ο Gandini, όταν έλαβε την παραγγελία για λογαριασμό του Bertone. Δύο χρόνια νωρίτερα, ο Ιταλός είχε παρουσιάσει στον κόσμο της Αυτοκίνησης το Reliant FW11, που για την εποχή του ήταν αρκετά προωθημένο σε σχεδιασμό.

Tundra
Ο Μarcello Gandini ξεκίνησε τη δουλειά του, παίρνοντας ως βάση ένα πισωκίνητο 343 παραγωγής. Το compact μοντέλο, που εξελίχθηκε από κοινού με την DAF πριν την εξαγορά της από τη Volvo, ήταν τότε ένα από πιο σημαντικά εμπορικά όπλα της σουηδικής εταιρείας στην αγορά. Ο αρχισχεδιαστής του Bertone δεν ασχολήθηκε ιδιαίτερα με τον κινητήρα του, αφήνοντας στη θέση του τον ατμοσφαιρικό βενζίνης των 1.4 λίτρων που απέδιδε 70 ίππους, τίποτα όμως δεν έμεινε ίδιο στο υπόλοιπο αυτοκίνητο. Δεν χρειάστηκε παρά λίγους μήνες για να ολοκληρώσει τα όσα είχε κατά νου, καθώς το κυριότερο που είχε να κάνει ήταν να εφαρμόσει στο αμάξωμα τις βασικές γραμμές του Reliant, εξελίσσοντάς τες περαιτέρω. To τρίθυρο coupe της μεσαίας κατηγορίας, το οποίο παρέδωσε στους δικαιούχους του ο δημιουργικός Ιταλός, σε καμία περίπτωση δεν έμοιαζε με ό,τι είχαμε μέχρι τότε συνηθίσει να αναγνωρίζουμε ως Volvo. Όμως, δεν είχε διαφορές από το δείγμα γραφής, που περίμενε κάποιος από τον Gandini εκείνης της εποχής: σχεδίαση με κυρίαρχα σχήματα τις αιχμές, ευμεγέθεις γυάλινες επιφάνειες, επίπεδο και συμπαγές καπό, πόρτες που εντυπωσιάζουν. Το πρωτοποριακό design έκανε την εμφάνισή του και στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, με ψηφιακό πίνακα οργάνων και πολυάριθμες φωτεινές ενδείξεις.

Από τη Volvo στη Citroen
Τα θετικά σχόλια των δημοσιογράφων του Ειδικού Τύπου για το Tundra δεν στάθηκαν ικανά να αλλάξουν την τελική απόφαση της Volvo για την τύχη του πρωτοτύπου, που κρίθηκε πολύ τολμηρό για να εξελιχθεί σε μοντέλο μαζικής παραγωγής με το λογότυπο της σουηδικής εταιρείας. Το όχι των Σκανδιναβών δεν εμπόδισε τον Nuccio Bertone να αξιοποιήσει τα σχέδια του αγαπητού συνεργάτη του, αυτή τη φορά όμως για λογαριασμό της Citroen. Το 1982 η γαλλική εταιρεία πρόσθεσε στη γκάμα της ένα νέο μικρομεσαίο πεντάθυρο μοντέλο, την ΒΧ. Στον εξωτερικό σχεδιασμό της μπορείς να δεις το Volvo Tundra ή ακόμη και το Reliant FW11, ενώ το εσωτερικό της θυμίζει αρκετά το φουτουριστικό πρωτότυπο. Κι όσο για το δίλλημα των Σουηδών, το απάντησαν στο τέλος οι... Γάλλοι. Με 12 χρόνια στην αλυσίδα παραγωγής και με σχεδόν 2,5 εκατομμύρια αυτοκίνητα στην κυκλοφορία για την ΒΧ, η εμπορική επιτυχία για όποιο αυτοκίνητο προέκυπτε από το concept του Gandini, μάλλον ήταν δεδομένη.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Αμάξωμα: hatchback coupe
Σχεδιαστής: Marcello Gandini
Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 1.397 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 76 mm x 77 mm
Σχέση συμπίεσης: 9.5:1
Ισχύς: 69 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ.
Ροπή: 108 Nm στις 3.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Ανώτατη ταχύτητα: 160 χλμ/ώρα
Μήκος: 4.023 χλστ.
Πλάτος: 1.710 χλστ.
Ύψος: 1.277 χλστ.
Περίοδος παραγωγής: 1979
Μονάδες παραγωγής: 1

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας