Carhistory.gr Logo
  » lost names » Wanderer W25
Wanderer W25
lost names

H Wanderer ιδρύθηκε το 1896, από τους Johann Baptist Winklhofer και Richard Adolf Jaenick, φιλόδοξους επιχειρηματίες που κοιτώντας μπροστά έβλεπαν κέρδη από επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες.

Όπως και αρκετές άλλες εταιρείες με αντίστοιχες ανησυχίες, ξεκίνησε την κατασκευαστική της δραστηριότητα από τα ποδήλατα και τις μοτοσικλέτες. Πιο ξεχωριστή δημιουργία εκείνα τα πρώτα χρόνια ήταν το δικύλινδρο Wanderermobil, που εμφανίστηκε το 1905 και έμεινε για πάντα ένα πρωτότυπο. Η προσθήκη της παραγωγής αυτοκινήτων στις δραστηριότητες του εργοστασίου της στο Chemnitz-Schonau συντελέστηκε το 1911, με την παρουσίαση του πρώτου της τετράτροχου, που είχε διθέσιο αμάξωμα και 4κύλινδρο κινητήρα 1.145 κ.εκ. απόδοσης 12 ίππων στις 1.800 σ.α.λ. Ένα χρόνο νωρίτερα ο Αλσατός Ettore Bugatti, λίγο πριν συστήσει την δική του εταιρεία, είχε σχεδιάσει κατόπιν παραγγελίας ένα μικρό αυτοκίνητο γι αυτήν, όμως το σχέδιο εκείνο δεν υλοποιήθηκε ποτέ.

Aπό την Puppchen στην Auto Union
Η πρώτη Wanderer έγινε σύντομα γνωστή, αποκτώντας μάλιστα για την ομορφιά της και το παρατσούκλι Puppchen (κουκλίτσα). Το 1926, χρονιά παρουσίασης του Typ 10, από τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις της εταιρείας εξέρχονταν σε ημερήσια βάση 25 αυτοκίνητα. Σταδιακά δημιουργήθηκε η ανάγκη προσθήκης και νέων χώρων για να καλυφθεί η αναμενόμενη ζήτηση, με αποτέλεσμα το 1927 να ιδρυθεί μια νέα γραμμή παραγωγής στο Siegmar, παρακείμενης του Chemnitz τοποθεσίας. Η κατασκευή των μοτοσικλετών συνεχίστηκε ως είχε, στην αρχική βάση της Wanderer, στο Schonau. Το εργοστάσιο άλλαξε αρκετά πρόσωπο κατά την διάρκεια της δεκαετίας του ’20, καθώς πλέον των μοντέλων μικρού κυβισμού ενέταξε και μεγαλύτερα στη γκάμα του: Aπό το 1928 και με άδεια της ελβετικής Μartini ένα εξακύλινδρο μοτέρ των 2.5 λίτρων και των 50 ίππων εξόπλισε τις «W11», ενώ στην τρίλιτρη σπορ έκδοση η ισχύς των αυτοκινήτων ανέβαινε στους 65 ίππους. Όμως, οι δυσμενείς ανά τον κόσμο οικονομικές εξελίξεις που ακολούθησαν το Κραχ του 1929, άλλαξαν δραματικά τα δεδομένα: Η Τράπεζα της Δρέσδης, στα χέρια της οποίας ήρθε η εταιρεία, πούλησε το το τμήμα των μοτοσικλετών στον επενδυτή Frantisek Janecek. Το 1932 εκποιήθηκε το υπόλοιπό της και το τμήμα αυτοκινήτων μαζί με τις εγκαταστάσεις του Siegmar περιήλθαν στην κατοχή της Auto Union. Έτσι, η Wanderer έγινε ο τέταρτος κύκλος στο λογότυπo της τελευταίας μαζί με τη Horch, την Audi και τη DKW. Aυτό αποδείχθηκε ιδιαίτερα θετικό για την εταιρεία, καθώς από το 1933 μέχρι το 1939 κυκλοφόρησαν με τα εμπορικό της σήμα μια σειρά από πολύ όμορφα σπορ αυτοκίνητα με καλές επιδόσεις που προέρχονταν κυρίως από το γνωστό μας 6κύλινδρο μοτέρ του Ferdinand Porsche. Η Wanderer χρησιμοποίησε επίσης και τον 4κύλινδρο κινητήρα που σχεδίασε ο Καθηγητής, χωρητικότητας 1.7 λίτρων.

W25

Πιο ξεχωριστό από όλα τα μοντέλα της Wanderer ήταν το δίλιτρο «W25 Kompressor» του 1936, με μηχανικό υπερτροφοδότη, 150 χιλιόμετρα τελικής ταχύτητας και 85 ίππους ισχύος. Tην πρώτη χρονιά παραγωγής του αρίθμησε 149 μονάδες, φθάνοντας τις 257 στα τέλη του 1938. Το στιλ του σχεδόν χειροποίητου W25 ήταν ένα μείγμα της ευρωπαϊκής και της αμερικανικής κουλτούρας. Οι χαμηλές πόρτες θυμίζουν τις επιλογές της BMW, ενώ άλλες πτυχές του οχήματος κλίνουν περισσότερο προς την αμερικανική κοσμοθεωρία περί Αυτοκίνησης. Το παρμπρίζ διαιρέθηκε σε δύο χωριστά τμήματα, όπως άλλωστε ήταν η χαρακτηριστική σχεδίαση της δεκαετίας του '30.

Το τέλος...

Οι δυσμενείς πολιτικές εξελίξεις στην Ευρώπη και η έναρξη του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου στάθηκαν τροχοπέδη για την όποια συνέχεια, όχι μόνο του μοντέλου, αλλά και της εταιρείας. Λίγα χρόνια αργότερα οι Σύμμαχοι βομβάρδισαν τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις της Wanderer στο Siegmar και στο Schönau, καταστρέφοντάς τις σε τέτοιο βαθμό, που να είναι αδύνατη η επαναλειτουργία τους. Όταν επέστρεψε η ειρήνη στη Γερμανία και η καθημερινή ζωή επανήλθε σε κάποιους φυσιολογικούς ρυθμούς, η Auto Union υπό το βάρος των μεγάλων ζημιών αποφάσισε την οριστική απόσυρση του σήματος της εταιρείας, περνώντας την πλέον στην ιστορία.

ΤΑ ΜΟΝΤΕΛΑ ΤΗΣ WANDERER

1912–1913: W1 Puppchen, 1.147 κ.εκ., 12 ίπποι
1913–1914: W2 Puppchen, 1.222 κ.εκ., 15 ίπποι
1914–1919: W3 Puppchen, 1.286 κ.εκ., 15 ίπποι
1919–1924: W4 Puppchen, 1.306 κ.εκ., 17 ίπποι
1921–1923: W6, 1.551 κ.εκ., 18 ίπποι
1923–1925: W9, 1.551 κ.εκ., 24 ίπποι
1925–1926: W8 Puppchen, 1.306 κ.εκ., 20 ίπποι
1926–1928: W10/I, 1.551 κ.εκ., 30 ίπποι
1927–1929: W10/II, 1.940 κ.εκ., 40 ίπποι
1928–1930: W11, 2.540 κ.εκ., 50 ίπποι
1930–1932: W10/IV, 1.563 κ.εκ., 30 ίπποι
1930–1933: W11, 2.540 κ.εκ., 50 ίπποι
1931–1932: W14, 2.970–2.995 κ.εκ., 65 ίπποι
1932: W15, 1.563 κ.εκ., 30 ίπποι
1932–1933: W17, 1.690 κ.εκ., 35 ίπποι
1932–1933: W20, 1.950 κ.εκ., 40 ίπποι
1933–1936: W21/W235/W35, 1.690 κ.εκ., 35 ίπποι
1937–1939: W23S, 2.651 κ.εκ., 62 ίπποι
1933–1938: W22/W240/W40, 1.950 κ.εκ., 40 ίπποι
1935: W245/W250, 2.257 κ.εκ., 50 ίπποι
1936–1938: W45/W50/Spezial W51, 2.257 κ.εκ., 55 ίπποι

1936-1938: W25K, 1.950 κ.εκ., 85 ίπποι
1937: W52, 2.651 κ.εκ., 62 ίπποι
1937–1940: W24, 1.767 κ.εκ., 42 ίπποι
1937–1940: W26, 2.651 κ.εκ., 62 ίπποι
1937–1941: W23, 2.651 κ.εκ., 62 ίπποι

 

 

 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

WANDERER W25 ROADSTER
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 1.963 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 70 mm x 85 mm
Καρμπιρατέρ: 2 Solex
Υπερτροφοδότης: Roots-Type
Ισχύς: 85 ίπποι στις 4.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 150 χλμ/ώρα
Μήκος: 4.220 χλστ.
Πλάτος: 1.680 χλστ.
Ύψος: 1.400 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.650 χλστ.
Βάρος: 1.050 κιλά
Μονάδες παραγωγής:
257
Περίοδος παραγωγής
: 1936-1938

carhistory

Photos: Audi