Carhistory.gr Logo
  » motorbikes » Yamaha FS1-E
Yamaha FS1-E
motorbikes

To δίχρονο γιαπωνέζικο πενηντάρι που κατέκτησε την Αγγλία…

Το FS1 ήταν ένα μοτοποδήλατο της Yamaha, που σταδιοδρόμησε στις ευρωπαϊκές αγορές στη διάρκεια της δεκαετίας του ’70. Το πρόθεμα που συνόδευε την κωδική του ονομασία υποδήλωνε τη χώρα στην οποία προοριζόταν να κυκλοφορήσει. Στην περίπτωσή μας το γράμμα Ε αναφερόταν στην ιδιαίτερα απαιτητική ως προς τους κανονισμούς της αγορά της Μεγάλης Βρετανίας. Το ιαπωνικό μοντέλο έλαβε έγκριση τύπου στη γηραιά Αλβιόνα στις αρχές Αυγούστου του 1978, έχοντας ήδη εναρμονιστεί με την κρατική της νομοθεσία: To κιβώτιο ταχυτήτων των πέντε σχέσεων με το οποίο διανεμόταν στις άλλες χώρες ειχε πλέον μια επιλογή λιγότερη, ενώ τα πετάλια που υποχρεωτικά έφερε είχαν διαμορφωθεί κατά τέτοιο τρόπο, ώστε το μηχανάκι να μπορεί εύκολα να οδηγηθεί και από όποιον είχε ως τότε εμπειρία κυρίως από ποδήλατα ή αυτόματα δίκυκλα. Εννοείται πως μέσα στους περιορισμούς συμπεριλαμβανόταν και η ανώτατη ταχύτητα της ιαπωνικής κατασκευής, η οποία δεν έπρεπε να ξεπερνά τα 50 χιλιόμετρα την ώρα.

Περιγραφή
Η πολύ όμορφη αυτή μικρή ιαπωνική μοτοσικλέτα με το χαλύβδινο σωληνωτό πλαίσιο, που συνήθως αγοραζόταν σε κίτρινο χρώμα εμπλουτισμένο με μαύρες ρίγες, έπαιρνε κίνηση από ένα δίχρονο μονοκύλινδρο αερόψυκτο μηχανικό σύνολο των 49 κυβικών εκατοστών. Στο χρονικό διάστημα που ακολούθησε η Yamaha παρουσίασε διάφορες βελτιώσεις για το μοντέλο, όπως για παράδειγμα ήταν η τοποθέτηση δισκόφρενου στον εμπρός τροχό και υιοθέτηση ανεξάρτητου δοχείου για το λάδι, που μέχρι τότε ο ιδιοκτήτης του τότε ήταν αναγκασμένος να ρίχνει στο ρεζερβουάρ της βενζίνης, προκειμένου να αναμειχθεί με αυτήν. Το FS1-Ε είχε την ικανότητα να κινείται με πετάλια τύπου ποδηλάτου, καθώς αυτή ήταν η νομική απαίτηση για να εγγραφεί ως μοτοποδήλατο στο Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά και σε ορισμένες άλλες ευρωπαϊκές χώρες εκείνη την εποχή. Αυτά είχαν σχεδιαστεί για τον πρόγονο της FS1-E (την YamahaF5) από τον Henk Dullens, πρώην υπάλληλο της Het Motorpaleis στην Ολλανδία. Eιδικοί βραχίονες επέτρεπαν στα δύο πετάλια να περιστρέφονται προς τα εμπρός, έτσι ώστε να σχηματίζουν μαρσπιέ τύπου μοτοσικλέτας σε κανονική λειτουργία. Μια μικρή αλυσίδα τα συνέδεε με το σύστημα κίνησης του κινητήρα, ο οποίος μπορούσε να εκκινήσει όταν ο αναβάτης της μοτοσικλέτας έπαιρνε το ρόλο του ποδηλάτη. Στη συνέχεια και ύστερα από μια αρκετά κουραστική διαδικασία, τα πετάλια περιστρέφονταν σύμφωνα με την ισχύ του.

 

Δημοφιλία...    

Το εξάβολτο μικρό Yamaha διέθετε και μια δεύτερη μπαταρία, που τροφοδοτούσε με ηλεκτρικό ρεύμα τα φώτα πορείας και τα προειδοποιητικά των φρένων. Στη δεξιά πλευρά του υπήρχε μια πλαστική θήκη, η οποία φιλοξενούσε μια σειρά από βασικά εργαλεία σε περίπτωση βλάβης (πένσες, τρία κλειδιά και ένα διπλό κατσαβίδι). Για την αγορά του Μεγάλου Νησιού παρήχθησαν περίπου 200.000 μονάδες, αριθμός οπωσδήποτε μεγάλος. Κι αυτό, παρά το γεγονός ότι το Yamaha των 50 κυβικών εκατοστών είχε ένα σοβαρό αντίπαλο στο Ηνωμένο Βασίλειο, που δεν ήταν άλλος από το επίσης επιτυχημένο HondaSS50. O έτερος Γιαπωνέζος που το ανταγωνιζόταν είχε παρόμοια ταχύτητα και πιο οικονομική λειτουργία, υστερούσε όμως αρκετά έναντι εκείνου στην επιτάχυνση…

 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ    

YAMAHA FS1-E
Kινητήρας: μονοκύλινδρος δίχρονος αερόψυκτος
Κυβισμός
: 49 κ.εκ.
Διάμετρος
x διαδρομή: 40 mmx 39.7 mm
Σχέση συμπίεσης
: 6.6:1
Καρμπιρατέρ
: 16mm Mikuni VM16SC
Ισχύς
: 4,8 ίπποι στις 7.000 σ.α.λ.
Ροπή
: 3,6 λιμπρόποδα στις 6.500 σ.α.λ.
Κιβώτιο ταχυτήτων
: 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα
: 72 χλμ/ώρα
Μήκος
: 1.900 χλστ.
Πλάτος
: 740 χλστ.
Ύψος
: 1.155 χλστ.
Μεταξόνιο
: 1.205 χλστ.
Ύψος καθίσματος
: 760 χλστ.
Απόσταση από το έδαφος
: 145 χλστ.
Χωρητικότητα δοχείου καυσίμου
: 9 λίτρα
Χωρητικότητα δοχείου λαδιού
: 1,3 λίτρα
Φρένα εμπρός
: Ταμπούρα 110 χλστ.
Φρένα πίσω
: Ταμπούρα 110 χλστ.
Ελαστικά εμπρός
: 250-19-4PR
Ελαστικά πίσω
: 3.00-16-4PR
Βάρος
: 76,5 κιλά

 

carhistory    

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας