Carhistory.gr Logo
  » product » ΑWD » ZAZ/LuAZ-969
ZAZ/LuAZ-969
ΑWD

Με τον κωδικό 969 είναι γνωστό ένα τετρακίνητο μοντέλο, το οποίο αρχικά παραγόταν από την ZAZ, που ήταν o μεγαλύτερος κατασκευαστής οχημάτων της Ουκρανίας στα χρόνια της Σοβιετικής Ένωσης.

Τα αρχικά πρωτότυπα του αυτοκινήτου ολοκληρώθηκαν το 1965 και η μαζική παραγωγή του δρομολογήθηκε την επόμενη χρονιά, στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις της εταιρείας στην Zaporizhia.Στο ξεκίνημα της σταδιοδρομίας του, το 969 προσφέρθηκε με κίνηση στους εμπρός τροχούς. Αυτό συνέβη επειδή ο προμηθευτής των πίσω αξόνων δεν ήταν σε θέση να ανταποκριθεί στη μεγάλη ζήτηση που είχε το κατά πολύ δημοφιλέστερο LuAZ-967. Το συγκεκριμένο μοντέλο ήταν ένα αμφίβιο τετρακίνητο όχημα για στρατιωτικούς σκοπούς, που αναπτύχθηκε από τους Σοβιετικούς μετά τον πόλεμο της Κορέας, για να αντικαταστήσει το βαρύτερο και πιο δύσχρηστο ΖΑΖ-69. Με πτυσσόμενο παρμπρίζ που όταν κατέβαινε μείωνε το συνολικό ύψος του αυτοκινήτου σε λιγότερο από ένα μέτρο, το 967 χρησιμοποιήθηκε ως τεχνική βάση για την εξέλιξη του 969.

Χαρακτηριστικά και σταδιοδρομία
Το βάρους 1.340 κιλών ZAZ 969 έπαιρνε κίνηση από ένα αερόψυκτο τετρακύλινδρο μηχανικό σύνολο των 887 κυβικών εκατοστών, που ήταν κωδικοποιημένο ως MeMZ 966 και αποδίδοντας ισχύ 30 ίππων συνεργαζόταν με ένα χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των τεσσάρων σχέσεων. Το 1971 ανέλαβε να συνεχίσει την παραγωγή του η LuAZ, μια αυτοκινητοβιομηχανία που ξεκίνησε την κατασκευαστική της δραστηριότητα το 1951 και η έδρα της βρισκόταν στην ουκρανική πόλη Lutsk. Από τότε το 969 ήταν διαθέσιμο αποκλειστικά με τετρακίνηση, ενώ τέσσερα χρόνια αργότερα ο κινητήρας του αντικαταστάθηκε από ένα V4 μηχανικό σύνολο των 1.2 λίτρων, απόδοσης 39 ίππων. Το 1977 ακολούθησε μια hard-top panel van έκδοση, γνωστή ως 969F, με 400 κιλά ωφέλιμου φορτίου, η οποία παρήχθη μόνο σε μικρές ποσότητες. Δύο χρόνια αργότερα μπήκε στην παραγωγή η 969M, που κωδικοποιήθηκε ως Volin, από το όνομα της περιοχής γύρω από το εργοστάσιο της LuAZ. Οι εξαγωγές του τετρακίνητου μοντέλου ήταν περιορισμένες, κυρίως στην αγορά της Ιταλίας, όπου η Martorelli το προσέφερε επίσης με ένα κινητήρα της Ford.


Τα υπέρ και τα κατά

Παρά το γεγονός ότι τα στοιχεία του κινητήρα του έμοιαζαν ασθενικά, το ZAZ/LuAZ 969 είχε μεγάλες δυνατότητες στην παντός εδάφους κίνηση. Είχε πολύ συμπαγείς διαστάσεις και 28 εκατοστά απόσταση από το έδαφος, που ήταν μεγαλύτερη από εκείνη του Jeep Wrangler. Επίσης, ήταν ιδιαίτερα ανθεκτικό και αρκετά εύκολο στη συντήρηση. Στον αντίποδα, ήταν ένας πραγματικός εφιάλτης στο ταξίδι του στο δρόμο. Ήταν αργό, υπερβολικά θορυβώδες και πολύ ανασφαλές. Σύμφωνα με διάφορες πηγές, ήταν πάρα πολλοί οι άνθρωποι που είχαν βρεθεί πεταμένοι έξω από την καμπίνα του ύστερα απότροχαία ατυχήματα με το αυτοκίνητο. Ακόμη χειρότερα, περισσότεροι από 60 έχασαν τη ζωή τους από το μονοξείδιο του άνθρακα, που εισερχόταν στο εσωτερικό μέσω του συστήματος εξαερισμού.


ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

LuAZ-969A (1975)
Kινητήρας: V4
Κυβισμός: 1.196 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 76 mm x 66 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.2:1
Ισχύς: 39 ίπποι στις 4.200 σ.α.λ.
Ροπή: 75 Nm στις 4.200 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 85 χλμ/ώρα
Μέση κατανάλωση: 9 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 3.360 χλστ.
Πλάτος: 1.640 χλστ.
Ύψος: 1.845 χλστ.
Μεταξόνιο: 1.800 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.340 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.335 χλστ.
Βάρος: 960 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1975-1979

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: worldcarfans