Carhistory.gr Logo
  » microcars » Zundapp Janus
Zundapp Janus
microcars
Το μικρό γερμανικό αυτοκινητάκι, στο οποίο μπέρδευες το εμπρός με το πίσω μέρος...

Η ιστορία του μοναδικού επιβατικού αυτοκινήτου της εταιρείας κατασκευής μοτοσικλετών Zündapp ξεκινά από τη μεταπολεμική αεροπορική βιομηχανία της Γερμανίας, η οποία είχε πληγεί καίρια από το δυσμενές για τη χώρα αποτέλεσμα της πολύχρονης παγκόσμιας σύρραξης. Με βάση τους όρους που έθεσαν οι νικήτριες δυνάμεις απαγορεύτηκε επ' αόριστον η παραγωγή αεροσκαφών σε όλη τη γερμανική επικράτεια, για να μην υπάρξει ξανά περίπτωση να επανεξοπλιστεί, ώσπου να ξεριζωθούν τα όποια απομεινάρια του Ναζισμού. Αυτό οδήγησε πολλούς κατασκευαστές αεροπλάνων στον κλάδο του αυτοκινήτου, καθώς αναζητούσαν τρόπους να επιβιώσουν οικονομικά. Εξαίρεση από αυτόν τον κανόνα δεν αποτέλεσε η Dornier Flugzeugwerke, που μέσω του ιδιοκτήτη της Claude Dornier ξεκίνησε έναν δημιουργικό προβληματισμό για το όλο θέμα, ενθαρρύνοντας και τον γιό του Claudius στην ανεύρεση νέων τομέων δράσης. Mε τα πολλά, εκείνος σχεδίασε και ανέπτυξε ένα αυτοκίνητο τεσσάρων θέσεων, στο οποίο οι επιβάτες κάθονταν πλάτη με πλάτη. Όμως το «Delta», όπως ονομάστηκε, δεν ευτύχησε να εξελιχθεί σε μοντέλο παραγωγής: Οι οικονομικοί υπολογισμοί των λογιστών της εταιρείας έδειξαν ότι οι όγκος των πωλήσεων που απαιτείτο, δεν ήταν αρκετός για να καταστεί κερδοφόρο το εγχείρημα. Ωστόσο, η προσπάθεια δεν πήγε χαμένη, αφού τα δικαιώματα κατασκευής του αγοράστηκαν από την Zündapp.

Janus
Την εποχή εκείνη (1954) ο Γερμανός κατασκευαστής μοτοσικλετών έψαχνε να βρεί έναν ασφαλή τρόπο για να εισχωρήσει στον κλάδο του αυτοκινήτου, θέλοντας να αποκομίσει περαιτέρω κέρδη. Επενδύοντας στο εμπορικό «boom» της κατηγορίας των microcars εξέτασε διάφορες προτάσεις συνεργασίας, πλησιάζοντας αρχικά την Kroboth, την Brütsch και την Fuldamobil. Οι διαπραγματεύσεις με αυτές δεν κατέληξαν κάπου, μέχρι που προέκυψε ως συνομιλητής η Dornier, με την οποία οι συζητήσεις έφεραν αποτέλεσμα. Στα πλαίσια της διαμόρφωσής του σε μοντέλο της Zündapp, το πρωτότυπο της Dornier υπέστη σημαντικές σχεδιαστικές αλλαγές. Η πιο κύρια, που το χαρακτήρισε συνολικά, ήταν η τοποθέτηση των θυρών στο εμπρός και στο πίσω μέρος. Χαριτολογώντας, πολλοί έλεγαν πως δεν μπορούσαν να ξεχωρίσουν πού ήταν το μπροστά και πού το πίσω. Αυτή η ιδιαιτερότητα ήταν η αιτία που το αυτοκίνητο βαφτίστηκε Janus, από το όνομα του διπρόσωπου θεού της αρχαίας Ρώμης. Το αυτοκίνητο έπαιρνε κίνηση από ένα δίχρονο αερόψυκτο μηχανικό σύνολο των 247 κ.εκ., που ήταν τοποθετημένο στο κέντρο και απέδιδε 14 ίππους, δίνοντας στο όχημα τελική ταχύτητα 80 χλμ./ώρα. Η παραγωγή του Janus ξεκίνησε τον Ιούνιο του 1957. Σύντομα όμως, οι ελπίδες για μια αρκετά καλή κερδοφορία διαψεύστηκαν. Πέρα από το γεγονός ότι το τετράτροχο της Zündapp ήταν ακριβότερο από τους ανταγωνιστές του στην αγορά, υπήρχε και πρόβλημα οδικής συμπεριφοράς. Ενώ στα αγωνιστικά και στα sport αυτοκίνητα η τοποθέτηση του κινητήρα στο κέντρο οδηγεί σε βέλτιστο χειρισμό, στο Janus συνέβαινε ακριβώς το αντίθετο όταν επιβιβάζονταν και άτομα στις πίσω θέσεις, αφού το κέντρο βάρους του μεταβαλλόταν και όλα γίνονταν δύσκολα στο δρόμο. Αυτοί οι παράγοντες οδήγησαν σε εμπορική αποτυχία, με μόλις 1.731 πωλήσεις στο πρώτο εξάμηνο της ζωής του μοντέλου. Στην εταιρεία δεν το σκέφτηκαν πολύ, ούτε προσπάθησαν μέσω της επιμονής τους να βελτιώσουν την κατάσταση, καθώς κάθε ημέρα που περνούσε ζημιώνονταν όλο και περισσότερο. Στα μέσα του 1958 διέκοψαν οριστικά την παραγωγή του, η οποία αρίθμησε συνολικά 6.902 μονάδες. Έκτοτε η Zündapp δεν επιχείρησε ξανά να προσθέσει στη γκάμα της ένα αυτοκίνητο και συνέχισε τη δραστηριότητά της με αυτό που ήξερε πολύ καλά να κάνει, να κατασκευάζει ανθεκτικές και αξιόπιστες μοτοσικλέτες.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ZUNDAPP JANUS
Αμάξωμα: δίθυρο sedan
Kινητήρας: αερόψυκτος δίχρονος μονοκύλινδρος
Κυβισμός: 247 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 67 mm x 70 mm
Σχέση συμπίεσης: 6.8:1
Καρμπιρατέρ: 1 Bing
Ισχύς: 14 ίπποι στις 5.000 σ.α.λ.
Ροπή: 2,2 χλγμ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 80 χλμ./ώρα
Κύκλος στροφής: 9,4 μ.
Μήκος: 2.890 χλστ.
Πλάτος: 1.410 χλστ.
Ύψος: 1.400 χλστ.
Μεταξόνιο: 1.825 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.150 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.180 χλστ.
Ελαστικά εμπρός: 4.40 x 12
Ελαστικά πίσω: 4.40 x 12
Βάρος: 425 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1957-1958
Μονάδες παραγωγής: 6.902

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας